HARDKÅRE

Alla inlägg under augusti 2010

Av Gundozer - 29 augusti 2010 14:28

 


Pixies -Here comes your man/Into the white.
Singel från deras bästa(?) och kändaste(?) skiva Doolittle.
Det är mycket svårt för mig att gradera vilken skiva eller låt som är bäst då de har så många bra låtar och skapade hela det härliga sound som vi alla lärde oss att älska !! Såg dom live på Roskilde 1989.



Köpte denna skiva 1990 på Jukebox vid Värnhemstorget i Malmö. Hade ju redan Doolittle, Surfer Rosa, Come on Pilgrim m.m och tyvärr köpte jag inte så mycket singlar på den tiden, vilket jag ångrar nu då jag samlar mest på det. Men denna skaffade jag när det begav sig...och jag minns faktiskt att jag var så förtjust i denna hund som jag kallade Pixies-hund, att jag funderade på att skaffa en sådan. Glad jag inte gjorde det. Tänk på att Pixies var så tidiga med denna trendiga hund, som man ju ser överallt nu för tiden.


Denna singel hittar du inte för under 100 kr.


4AD- 1989 /AD 909



Category: 7" Alternative

Av Gundozer - 29 augusti 2010 14:25

 


Jag var lite OFF hårdrock och Metal på nittiotalet -men så kom In Flames och jag var ON igen.
Detta är den skivan jag tycker de har lyckats bäst med melodier, soundet och låtar. Jester skivan är nästfavorit, men deras nyaste skivor har jag inte koll på.(Sista jag hört hela och har är Soundtrack..2004.)
Låten Ordinary Story är bäst på denna.
Härligt Göteborgs Sound som flera andra band från denna tiden och medlemmar i bandet som varit med i andra kända band osv -men skit i detaljerna- Detta "rockar fett" som det hette för 11 år sen....!



Nuclear Blast 1999


Category: CD Hardrock

Av Gundozer - 29 augusti 2010 14:24

 


Ha ha -ja detta lät ju bra i teori kanske, men att spela in coverlåtar från band som Ac/Dc, Kiss, Judas Priest, Alice Cooper m.fl utan att egentligen tillföra något förutom ett "nertonad" eget sound -det blir tråkigt. Riktigt dåligt är detta men roligt att ha en skiva som man kan ta fram på någon fest och låta folk som känner till originallåten lyssna och skratta.
Bästa låten är nog Creatures of the night som de gör lite bättre än Kiss. Sämsta är Ac/DC låtarna som låter som ett Kiss-Cover band som spelar Ac/Dc covers..he he. Ja det hör ju annars till historien att jag aldrig gillat deras vokalist Matt Barlows sätt att sjunga eller bandet som sådan -förutom lite grejer de gjorde med Ripper Owens.
6 -sidig Digipak med jättefin info om varje låt och varför bandet (mest Jon Scaffer) gillar låtarna och hur det har påverkart dom och deras sound (zzzz?)
"Don't buy this unless you really need to...." men finns numera på Ginza för 49 kr.
(fick den av min fru till jul eller födelsedag -eeeh..tror jag)


Låtexempel :
-Hallowed be thy name
-Highway to hell
-Black Sabbath
-God of thunder



Category: CD Hardrock


Av Gundozer - 29 augusti 2010 14:22

 


The Vibrators har gjort bättre skivor, och jag har deras V2, -men denna skiva var den första jag hörde/ägde och sedan har låten Baby Baby blivit viktig för mig. Det var den låten M och jag valde att ha som vår "bröllopsvals" år 2002 och vi gillar den "sliskiga" men trots allt fina texten.


Inte så jättevanliga att se dessa skivor, men LP skivan är "Manufactured and distributed in Scandinavia By Planet Records Solna", själv om det är en Cherry Red /Anagram (GRAM 002) Så jag är lite osäker på om den värderas och är en originalutgåva då. (någon som vet där ute ?)
Alla varianter av LP'n borde annars vara minst ok att köpa om du hittar för under 100 kr - och singeln för mellan 40-60 kr.


Singeln "Baby, Baby" är en Anagram /Cherry Red (ANA 4) men samma där att den inte är gjord i England utan är "Made in France". Jättesvårt sånt och hålla reda på..ja ja..bra musik och kul skivor att äga.
(Tack till Kjetil R som var första ägaren till denna LP. Undrar vad du fick i byte ?)


Category: LP/7" Punk

Av Gundozer - 29 augusti 2010 14:18

 


Samling med några av deras mest kända låtar från mellan /sista delen av bandets historik. Inget från Renegade och Thunder and lightning som kom senare och bara Whisky in the jar från 3 första skivorna.
Det är ju svårt välja någon favoritskiva egentligen ,men Jailbreak och Chinatown kanske ligger nära till hands. Lika bra då med denna härliga samling men nästan så jag ändrar mig nu och skulle tycka att Live And Dangerous skulle passa också..men detta var i allfall den första skiva jag skaffade på LP med thin Lizzy så den får regera i dag ! (hade den också på kassett först)
Inte så svår att hitta säkert och finns såklart i nyare utgåvor och på CD. Løp å Kjøp !


Jailbreak, Don't believe a word, Killer on the Loose, The boys are back in town, Waiting for an alibi..osv !!!


Category: LP Hardrock

Av Gundozer - 29 augusti 2010 14:16

 


Fin plate med kjekke melodier.Hørte mye på denne da jeg kjøpte den ca 1983. Jeg kjøpte den fordi jeg hadde hørt bandet på en samling som heter "Blodige Strenger", og jeg trodde det var litt mer punk/New Wave enn det egentlig var. Dette var jo et av mange bra norske "New Wave" band fra denne tiden (De Press, the Aller Værste, Kjøtt..osv)
Den var på salg allerede da-men er vel litt av en klassiker nå. Bandets første plate og kjente medlemmer så tror den kan koste litt mer i dag enn de 20-30 kr(?) jeg ga dengangen.


Category: LP Norsk New Wave

Av Gundozer - 29 augusti 2010 14:13

 


oj vilket skönt band. De spelar eeeh... Alternative/Emo/Jazz/Hardcore....mest lugna låtar, men med energi och härlig takt och sound och ett och annat crecendo.
Svårt inte ta med alla deras skivor (så de finns med i bakgrunden + glömde hämta en CD), men just denna är nog den bästa och den jag lysnnade mest på och jag har nog gråtit en skvätt eller två efter ett glas rött och spelat låtar från denna skiva. Inte för att det är sorgliga texter utan bara för att det är så väldigt rätt det de gör och bra melodier och bara heeelt underbart. Texterna är annars mycket bra och handlar om funderingar och vardagslivet m.m
Fick sett bandet live en gång i Oslo på So What (år 2000 eller 2001) -härligt minne att ha med sig. De har lagt av nu.
Jag lyssnade mycket på denna skiva samtidigt som jag och M träffades så har extra sköna minnen av bilturer och hemmakväller med henne och bandet Karate i CD-spelaren...


"So quiet...
-i can hear that the refrigerator is on.
I can hear the fabric of your sleeping bag
-how it sounds on someone else's floor."



Har du inte hört detta måste jag insistera på att du kollar upp på youtube eller var du nu hittar musik i vanliga fall.


Category : CD Alternative

Av Gundozer - 29 augusti 2010 14:05

 


PARTY PLATE!...Du husker vel denne ? Den var vel ikke riktig like kjent og populær som Restless & Wild og senere Balls to the Wall, men den er minst like bra. Vet at vi som likte dette på 80 tallet rangerer den høyt, men "unge" heavy rockere mest prater om Balls to the Wall.
Mener jeg har hatt denne siden ca 1983-84. Husker dessverre ikke når og hvor jeg skaffet den, men det burde være en merkesdag i kalendern.


Beste låter er : Burning, Son of a Bitch, Breaker, Run if you can, Midnight Highway...
Kjent for sin sensurerte låt "Son of a Bitch" (som ble Born to be rich i Usa?) Her er bare teksten sensurert i inneromslaget.
Mener lyden er perfekt på denne platen, litt "raspete" men tøfft !
Bakside bildet er forøvrig nesten kopie av deres signum med V-gitarer som finns på neste plate, Restless & Wild, der de brinner.


Category: LP Hardrock


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards