HARDKÅRE

Inlägg publicerade under kategorin Tipsdax ♫

Av Gundozer - 8 december 2017 11:44

Äntligen finns Piebald - We are the only friends we have på Spotify. Möjligt den funnits där ett tag, men fanns inte ”förra gången” jag kollade. Andra skivor har funnits länge och en samling har försvunnit ...Spotify kommer ju aldrig att innehålla alla skivor och rätt skivor kanske. Men detta är iallfall enligt mig och de flesta Piebalds guldkorn. Så många bra låtar. Hurra hurra!

skivan kom 2002. Så let’s fira 15 års jubileum nu!


-Just a simple plan

-American hearts

-Long nights

-Fear and loathing on Cape Cod

-The monkey versus the robot

-Look, I just dont like you

-Sex sells. .

Av Gundozer - 13 oktober 2017 09:42


Thåström på besök igen, vet inte för vilken gång i ordningen. Vilken låt! Bluesen i Malmö. Läste i DN att han spelat på Liseberg och öppnat med denna låt. Visste inte ens att han hade en ny skiva så jag fick in och lyssna på spotify..fy fan, den går för femte gången nu och jag måste tipsa om låten. Härlig känsla, text och ljudkuliss. Thåström, wow. Snubben är förresten 60 år gammal/ung. En speciell artist såklart, har ägt några CD skivor och borde kanske köpt flera, då jag har gillat honom /musiken i alla år -men vet inte riktigt varför jag inte följt honom mer. Såg honom live en gång just i Malmö i Hamnen / på kajen ca 1992-1994 och sedan en gång till men minns inte när och var. Såg honom också IRL engång på flygbåtarna över till Köbenhamn och en gång senare på stureplan på Sturehof. Brukar lyssna på 10-12 låtar några gånger per år. Kommer nog fortsätta med det..fram och tillbaks, fram och tillbaks.




Youtube /publikvideo från Göteborg 11 oktober. Ganska OK. Hoppa fram 50 sekunder.
https://www.youtube.com/watch?v=JARAMLpy1rw

Spara

Av Gundozer - 24 augusti 2017 21:30

Hittade detta band och kan inte sluta lyssna just nu.
False Reality och skivan End of eternity
Metal från Rumänien. Men det fina och facinerande är att de har en behaglig och nästan mystisk lugn ton i det hela. Det är väl Death Metal med Black Metal och till och med Gothinfluenser och kanske också Progressive Metal. Tre olika sångstilar, vet inte om två av de är samma sångare som både growlar och sjunger rent, till detta tycker jag mig höra en kvinnoröst /sång också (?). Mycket melodiöst och bra gitarrslingor. Ganska långa låtar. OM jag ska ge mig på att jämföra med något är Noumena och Gardenian band jag kommer tänka på.
 
Enligt online info var de aktiva 1998-2003 för sedan att starta upp igen 2011 och kom med denna skiva 2016 som verkar vara deras första fullängdare!

Spara

Spara

Av Gundozer - 1 december 2016 22:08

Ja detta är på riktigt och låten och artisten var Big in Germany på tidigt 80 tal läser jag på the world wide web. Räknas som Tysk New Wave i samma stil som Nena och Falco. (Neue Deutsche Welle)
Jag har aldrig hört låten eller hört talats om artisten, men skrattar gott till denna video. Fulsnygg så dålig så det är bra osv. Njut and destroy !

 

Joachim Witt Goldener Reiter

Av Gundozer - 25 november 2016 13:17

Red Hot Chilli Peppers - Freaky Styley
OH vad jag INTE gillade denna skiva. Jag köpte den på LP 1989 när jag hade hört och sett låten Higher Ground från Mothers Milk på MTV....men maaaan was I dissapointed när jag kom hem med denna vinyl. Lyssnade inte i butiken och förväntade mig något mer punkish /alternativish.
Gav den säkert 7-8 forsök men sålde eller bytte bort den, minns inte när hur. Har idag forsökt hitta något positivt med den genom en spotify snabbgenomgång men -nej jag mår nästan illa av detta white-trash snäll-trams funkiga sound. Minns att jag gillade lite av den där Catholic School girls och ganska OK "groove och bas" i American Ghost dance...annars...jobbig musik och jobbigt att folk kan ha så olika smak, alltså jobbigt på ett sätt att man aldrig får dela eller känna den känslan som de känner som hyllar denna skiva och berömmer ljudet mm. - men grattis till de som diggar detta och det hade varit roligt att testa en sånn hjärna någon timme och lyssnat med nya öron så att säga lite freaky (huh?)



Av Gundozer - 25 november 2016 09:28

ÖSIGT tips i väntan på vilken skiva jag ska skriva om...snart. Denna låt och band har jag inte någon skiva med, så jag lyssnar på detta genom spotify och min Fidek Cube på maximus volumious nu på morgonen. Amerikansk Thrash med krig och död i blandade rim och refränger.

 
Warbringer -Total war

2008


2006 (EP version)

Av Gundozer - 6 mars 2016 21:10

OCH tänk som tiden går. Jag tycker detta är en av Soilworks nyare låtar, men kom på att det ju var 2005 den kom !? OH, 11 år sedan. (Jag upptäckte och lyssnade som mest på Soilwork ca 2002-2003)

Bra låt anyway, rent av deras HIT-låt?
Stabbing the drama från skiva med samma namn

Av Gundozer - 5 mars 2016 20:40

....vissa skivor och låtar.......detta är en sånn skiva och speciellt låten In between days.
Har hört varje låt och vänt på skivan kanske 100 gånger där omkring 1989-1991. Ja, jag var lite sen med att köpa den, men fy tusan vad jag spelade The Cure de åren och sånt som The Smiths, Alice Donut,  Janes Addiction och Pixies. ja, det var bara det, carry on.. God kväll från Bromsten.

The Cure  -the Head on the door
"In between days"


..och Videon gick ju ofta på MTV också..så det så-....

En grej som är lite synd(?) är att ingen jag kände lyssnade på eller hade koll på the Cure 1985 och den tiden. För jag hörde nog bandet första gången ca 1988-1989..


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards