HARDKÅRE

Inlägg publicerade under kategorin Tipsdax ♫

Av Gundozer - 1 september 2018 22:56

Alla tiders favorit...rock/synth/soft rock..mmmmmmed saxofon å grejer. Denna låten har jag alltid gillat.

Av Gundozer - 9 augusti 2018 18:55

Farbaskad vad tufft. Ukrainskt band med mycket tuff "sångerska" och blandat meckigt och hårt, metal/metalcore/death metal och blandat growl, snacksång, skönsång....wow. 
(verkar ha funnits ett tag och säkert måmga som känner till dem -men jag hade inte hört detta, men nu så...)
Jinjer




Gillar också detta som jag hittade med lite enklare musik (Metalcore)- där tjejen som sjunger är ung och "oskyldig" men sjunger på som faan med growl, skriksång och skönsång.  Från Los Angeles...
Til Skies Fall

Av Gundozer - 27 juli 2018 22:07

OH jag är SÅ glad just nu! Har ju alltid älskat kanadensiska bandet The Weakerthans och deras perfekta mix av Punk, Indie-pop/rock, folk/country och med mycket bra röst på sångaren John K. Samson och texter som verkligen är fyndiga och vardagsliga. Bandet är ej aktivt sedan ca 2014, men då hittar jag info om att sångaren har gett ut sologrejer! Lyssnar just nu på Spotify och det påminner VÄLDIGT mycket om The Weakerthans, dock lite mindre gitarr-fuzz/punk då. Han spelade förresten bas i Propagandhi på 90 talet!





Hela låten på youtube:

Av Gundozer - 26 juli 2018 20:44

Snacka om gedigen förstaskiva och färdigt sound direkt. Danska Mercyful Fates första Mini Album är ju enormt bra, men jag hörde inte dessa låtar på många år - ja det var nog på 90 talet, och då var jag inte så intresserad av hårdrock så dessa låtar har jag mest njutit av efter jag fick tillgång till de på spotify. Ja, jag vet det finns återutgivet både på vinyl och Cd, och borde kanske ingå i samlingen , men nåja- de säljs mest för fantasipriser på runt 500 kr styck på vinyl, alltså själv om det är nypress och eventuellt bootleg. Bara 4 låtar på denna och kallas både Mini-Album och EP. Soundet är trevligt 80 tals sound, och också lite mer 70 tals känsla än de nästa skivorna. Sången är briljant med både ljust och mörkt i princip i samma meningar och vers/refräng..aaahh..musik-konst detta! Jag älskar ju sedan de kom de första två LP skivorna, men tänk om jag hade fått tillgång till dessa låtar redan tidigt 80 tal..ja då hade de ingått i mitt nostalgiska love-forever-lista, men nu är de visserligen bra, men lagras i hjärnan som "nyare låtar".
Bäst tycker jag Devils Eyes är.
Låtar:
1: Corpse without soul
2: Nuns have no fun
3: Doomed by the living dead
4: Devil eyes



Av Gundozer - 26 juli 2018 11:34

Ja jag vet att ALLA har bra musiksmak och gillar variation. Så har vi det klargjort (igen)

Men hör sen, MIN smak, wow! så glad att den är MIN MIN MIN! *

Har haft semester(snart slut) och lyssnat endast på spotify på ca 15 nerladdade album jag hade där. Mest death / black metal + Banner Pilot och Piebald.


I går fick jag välja musik i de dryga tre timmar jag var hos tatuerare och då blev det min blandade spotifylista "Skön rock/ hård-soft" med låtar av Loverboy, Magnum, Whitesnake, Saga, Eloy, TalismanRuss Ballard, Europe, Journey osv.
Fan, den är mycket bra den listan, use it för tusan. 25 timmar musik/339 låtar just nu. (LÄNK


I dag då säger du? Well nu sitter jag här och går igenom lite mail, spelar musik på Spotify/Bluetooth högtalare och ska också titta till Spotifylistor och slösurfa någon timme till. Just Spotifylistor är svårt då tex "Hårdrock" eller "Punk" listor blir lite väl stora och breda, men också svårt att ha endast en viss stil punk eller bara "Emo", men provar att dela upp lite. I dag sitter jag och lyssnar på ny, nygammal och halvgammal snäll punk med EMO-feeling. Eller om det är Indie Punk, Pop Punk, Melodic Punk eller College Punk eller någonslags "core" -vet ej.
Artister: Banner Pilot , Iron Chic, Elway, Dowsing, Ride Your Bike, The Hotelier, Hightide Hotel, Sorority Noise, The Weakerthans, Benton Falls, Self-Evident ....
Dessa band kan du hitta i flera av mina listor så som "Emo Alternative Melodic Hardcore", "Punk Alternative i alla dess former" och "Dom Finaste".



Länkar med mycket bra och representativa låtar:


Remo Drive / Im my own doctor (2018)

Self-Evident / We built a fortress on short notice (2012)

Ride Your Bike / Bus (2010)

Banner Pilot / Empty Lot (2009)

The Weakerthans / The Reasons (2003)



* Men är det någon där ute som gillar dessa band så kommentera med ett rungande "YEEEJJJ"!
Så känner jag mig ej så ensam här jag sitter och avnjuter musiken.

Av Gundozer - 11 februari 2018 19:48

OJ vilken härligt dålig = bra video och låt. Ja det är ju bara så skönt att hitta dessa guldkorn från förr på youtube. Skulle gärna hitta den på vinyl också, men i detta fallet är ju videon så passande dålig så det blir bra! Låten inspelad 1969 men utgiven 1970/1971 och blev en HIT i Tyskland/Holland mm. (Tysk artist) Texten handlar om killens besök hos en prostituerad osv osv..blir inte mycket bättre än det här inom denna "genre". Have a nice evening and enjoy !
Juan Bastos -Loop Di Love


Av Gundozer - 1 februari 2018 19:24

Norskt band från "my old town of Kristiansund"
Great Heavy Grind Metal Punk sound. Och se vilken stor och härlig replokal de har tillgång till!
(kolla 0:43 och ni ser en fiskebåt/trålare utanför fönstret)


Bandcamp:
https://husmanskost.bandcamp.com/

Jag vet faktiskt inte om de heter Husmanskost eller Hüsmänsköst ,
men räknar med det är Husmanskost i och med det actually är ett ord och grejen med bokstäverna är roligt och Motörhead, Mötley Crüe, The Accüsed och allt det där.

Av Gundozer - 20 december 2017 12:23

GWAR överraskar mig med en mycket bra skiva 2017.
(Årets Skiva? se förra inlägg).
 

Det låtar så klart GWAR av detta, med influenser från Testament, Motörhead, Metallica, Black Sabbath, Rob Zombie och kanske lite Ghost och Punk i det hela. Jag har inte köpt den -bara lyssnat på Spotify senaste veckorna. Har lyssnat på GWAR i alla år och såg bandet live redan 1989 eller om det var 1990. Nu dog ju grundaren för 3 år sedan och jag trodde bandet var slut. Jag vet inte så mycket om medlemmar o.s.v men ser att tre är kvar sedan 1989, men ingen av de från allra  första tiden är med -men bra att de fortsatte anyway. Sångare är nu förresten tidigare bassist i bandet (Michael Bishop / Beefcake) som också sjöng i Hardcore /Alternative bandet Kepone på 90 talet.

De flesta texter är faktiskt punkiga och samhällskritiska men inpackade i Monster, Space, Fantasy och Krigs miljö. Omhandlar klimatfrågor och högerpolitik /Trump m.m som jag tolkar det.

Phantom Limb
. Klassiker! Borde bli en klassiker. Klassisk uppbyggnad och väldigt mycket Metal/Hårdrock. Älskar den!
Fuck This place = Iron Maiden intro och basljud. Den låt jag gillar minst då den är lättviktig, enkel och konstigt filmljudsavslut.
Charmig men onödig Ac/Dc cover på slutet. Kanske passat som vinylsingel och/eller video men känns inte helt rätt på denna skiva.

 
GWAR The  Blood Of Gods

2 Bästa outstanding låtar Phantom Limb och Dickie Duncan
2 Näst bästa låtar El Presidente och War On Gwar
Tredje bästa låtar mycket stabila : Swarm, Auroch, The Sordid Soliloquy.., Crushed By The Cross, Viking Death Machine
Inte bäst men OK trots allt. Fuck This Place, I'll be your monster, If you want blood


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards