HARDKÅRE

Inlägg publicerade under kategorin Tipsdax ♫

Av Gundozer - 5 december 2012 13:36

Nu när det snöar och är december -passar det kanske med en trevlig jullåt.
Hittade detta bandet som verkar punka-till diverse låtar. Inte direkt nytt och hett...men bra version detta faktiskt. Videon är lite sämre -men kan väl vara lite rolig på sitt sätt.
Afrocentrixxx -Last Christmas


hemsida från 2009:http://www.afrocentrixxx.net/

Av Gundozer - 30 november 2012 10:40

Upptäckte denna artist och låt/video i dag. Möjligt jag kommer se henne live i kväll i Stockholm.
Det gav mig en häftig upplevelse att se detta..så lugnt och mäktigt med en stark och lite konstig och sorglig story. Gjord som en liten långfilm. Se gärna hela då den bygger upp sig och har som sagt en story. Jag blev helt tårögd av både låten och videon..WOW!
Ingen riktig koll på vilken musikstil det är -men kalla det singer /sonwriter med electronic inslag. Hon är "världskänd" i Norge senaste 3-4 åren enligt onlineinfo och har vunnit Spellemanspris och sjungit med Madrugada m.m Jag ber om ursäkt Susanne och Norge för att jag missat detta fram tills nu ! Finns massor med låtar på youtube osv.


Susanne Sundfør -the Silicone Veil



> >  > > > > > >
Edited next day after having seen the concert :
Då var det klart. Har sett detta live och det var inte dåligt, men jag blev heller inte jätteimponerad. Själva Silicon veil låten var bra och hon sjunger mycket bra, men är inte så förtjust i det synthiga live ljudet och extra artisterna hon hade med sig på scen (tjej med digital-harpa? Och kille på "synth/ljud") Så...visst en härlig sångerska som jag tror gör sig bättre ensam med ett piano, vilket var det jag trodde jag skulle få se... Så 2,5 av 5 högtalare i betyg...och då är det på de första 7-8 låtarna, resten såg jag ej och jag kan ju iofs också i det hela stärka min egen känsla för att jag gillar den musiken jag gör ("RÄTT" musik) och inte har missat något så att säga inom synth/indie/jazz/electronic scenen som jag tror detta tillhör om man ser till publiken som var där.
Video och skiva = toppen
Live = så där....

Av Gundozer - 24 november 2012 18:38

Norskt hardcore band med kvinnlig vokalist...
Väljer också denna video just för att hon här just har så normalt utseende..så att säga.
he he alltså inte piercingar, tatueringar, svarta kläder eller liknande. coolt...lite "grunge" liksom !
Finns bättre låtar och bättre ljud..men here it goes:

Av Gundozer - 12 november 2012 12:39

Ett band jag alltid återkommer till och som är sååå otroligt bra. Karate
Jazz/Emo /Indie / Alternative Rock. Ta dig tid att lyssna på hela låten och njut av solo ca 1:38 in och igen 3:00 och det heeeeela...soundet känslan melodin !

Denna låt från deras femte skiva Some Boots som kom 2002

Av Gundozer - 16 oktober 2012 14:33


Roligt när band gör sin helt egna grej/version av andras låtar.
Här en cool version från bandet Sound Barrier av en klassisk Thin Lizzy låt. (1986)
(själv om den är lite små-kaotisk eller vad man ska kalla det....)

Av Gundozer - 10 oktober 2012 13:32

Iron Maiden var tvåa på pucken, så att säga ? Jag hade ingen aning, men hittade info nu om att det redan på senare del av 60 talet och tidigt 70 tal fanns ett engelskt band som hette Iron Maiden som också spelade hårdrock. Grunden var mera blues, doom och psychedelic-60 tal, men det räknas in under hårdrock. Mycket gitarrsolo och lite längre låtar. Inte så himla bra, men var säkert OK när det kom. Det roliga nu är ju namnet och flera vill nog gärna ha en skiva i samlingen för att visa upp. Deras original fullängdare och en singel är ganska så dyra -och det finns också nyutgåvor och samlingar som kostar "lite mer" än vanliga skivor. Själva skivan förresten gavs ut först 1998 pga av lite misslyckad satsning ang någon turne när det begav sig, och strul med mastertapes eller vad det var så jag tror inte den ens finns på vinyl.

Bandet har haft flera namn så som Stevenson's Blues Department, Bum och kallas också senare The Original Iron Maiden och The Bolton Iron Maiden.
Basisten Barry Skeels var tex med på två första skivorna med progg/hårdrocksbandet Zior 1971-72 och blev senare på 80 talet bass-tekninker för bandet Venom och involverad i diverse andra projekt, skivbolag m.m



Lyssna på bassolo ca 3:45 in !
Ganska charmigt och flummigt..annars är det mesta av låten gitarrsolo egentligen..he he.
Bäst sång och låt är det sista minuten.



Lyssna också på Zior som är än mera Hårdrock egentligen.- med djävulstema och allt...

Av Gundozer - 4 augusti 2012 20:24

Death ! nej inte DET bandet du tänker på..och det finns säkert flera med samma namn. Detta bandet hittade jag som vanligt av en slump när jag sökte efter annat. Det visar sig vara från Usa/Detroit och hade bara "Afro-American members" vilket är ganska ovanligt när det gäller punkig musik och förutom Bad Brains och enstaka medlemmar här och där vet jag ingen andra band.

Ser av diskussioner på nätet att man får kritik för att man ens diskuterar "etnicitet" när det gäller musik, men jag ser det som en självklar intressant och ovanlig detalj i det hela -låter bra också. Bandet bildades redan 1971 och spelade först R&B men blev inspirerade av Alice Cooper att spela rock och resultatet blev mera åt punk hållet vill jag påstå. De spelade in 7 låtar 1974 men fick inte gett ut de då de inte blev eniga med skivbolaget som ville byta namn på de -och bandet gav senare ut en singel innan de la ner 1977. Några av medlemmarna spelade senare i Gospel och Reggae band...en dog, men på senare år har det blivit någon återförening m.m och det gavs ut en CD 2009 med deras inspelade låtar. Lyssna på två:




Läs också bra artikel från The New York Times
This band was punk before punk was punk

Det verkar också finnas eller vara en dokumentarfilm på gång:
Se trailer med Jello Biafra:

Av Gundozer - 9 juli 2012 09:44

Meet the Devil's keeper.In the shadow of the reaper
The rotten now await you, To invade you

The shadow of the reaper -The shadow of the dead


Härlig Death Metal, med growl och texter om död och mord. Lite mera tyngd än jag tycker mig hitta hos flera andra band inom denna skola. Gedigen produktion, och varannan låt är bra....
Six Feet Under har gett ut 9 fullängdare med eget material och 3 coverskivor. Shadow of the reaper finns på albumet 13 som kom 2005. Just denna låt tycker jag träffar helt rätt i "elakhet" och uppbyggnaden ang. tempo i vers, refräng, mellanspel och faktiskt har en trevlig melodi och en passande lite proffsig/amatörmässig skräckfilms-video. LOVE IT !


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards