HARDKÅRE

Inlägg publicerade under kategorin Tipsdax ♫

Av Gundozer - 16 mars 2011 22:17

Jag gråter till musik. 2-3 gånger per år. Nu i kväll hände det igen. Jag blev helt tagen "by surprise" av denna låt och framförande..det krävs nog att ni känner till låten i originalform och att ni orkar lyssna hela vägen. Det är som bäst när det kommer igång efter ungefär 2  minuter. tack:
(In Flames -Zombie Inc performed by Metacoustic)

Av Gundozer - 16 mars 2011 18:59

1996 !!
Se som de såg ut och hur härligt det lät.
Jag gillar själv inte det de gjort efter Clayman.  men de vann visst något pris här om året ?
(Jag är en stolt gubbig bakåtsträvare som tycker det var bättre förr !!bu hu...?)
Vet ej om detta är från någon officiell video, det fanns flera inspelningar på youtube från samma konsert och det ser ju mixad ut osv.

Av Gundozer - 27 februari 2011 16:54

Et ganske nytt band her denne gang.Dette er morsomt og en litt vanskelig stil. De blander inn Metal, Hardcore, Emo, Screamo og pop/punk....Jeg har ikke planert å gå på konsert eller kjøpe noe med de men liker videon med headbanging og nærbilder på trommeslager og keyboardisten som overdriver ganske mye- og liker den "snille" stemmen og utseendet på sangeren/gitaristen. Bra engergi på growler-mannen også, men mener han skulle ropt eller synget litt mere hardcore og ikke blande in metal-stemmen sin der.
Bandet vil spre positive musikk og de er inspirert av band som Refused, Jimmy Eat World og Underoath. Og tross sitt navn og "positivitet"så er de ikke kategorisert som et "kristen-band" men mulig de er det i smug.(Hva tror du?) Er litt usikker på om de finns fortsatt, for viss info tyder på at de breaket 2010.

De har forresten gjort en MEGET dårlig cover på Livin on a prayer -Bon Jovi. Problemet som jeg ser det med DEN er at den er for lik originalet, så bandet virker være "lame Bon Jovi fans" ?

I am the messenger -I thought you were going to mediate

Av Gundozer - 7 februari 2011 20:21

OK...konstiga saker kan man hitta på youtube.
Här är alltså en snabb/poppig (?) version av Smells like Teen Spirit (Nirvana) framförd av ett japanskt band som eventuellt heter B-dash. Lite osäker på just vad bandet heter. Jag TROR de/han sjunger den på engelska. Inte så dålig som låt, men he he.ja. Lyssna själva, jag tycker det låter lite samiska på något charmigt sätt..




En annan Nirvana cover framförs på lika dålig engelska
av Miyavi. Låten Blew.

Texten och originalversionen finns här :
http://www.lyrics.com/blew-lyrics-nirvana.html

Av Gundozer - 20 januari 2011 19:26

ja Mudhoney är verkligen ett favoritband sedan ca 1988 och jag lyssnade mycket på dom fram till någongång 1995 och har köpt det mesta de gett ut fram till 1998. Här tänkte jag tipsa om låten Into the drink från deras andra fullängdare Every boy deserves fudge. Jag såg bandet i Malmö på "gamla" KB 1992 och det var ett riktigt trevligt konsertminne, själv om det egentligen handlade om att jag stagedivade och slog i huvudet och fick lite extra uppmärksamhet från bandet och fick sitta med de backstage senare när de åt och drack efter spelningen, de var nyfikna på om alla körde Volvo i Sverige och det var roligt att verkligen sitta lugnt och prata med dom alla.  Det jag minns var också att Mark Arm fotograferade publiken från scenen och det hade varit kul att  se några av de bilderna i dag ! Jag fick också stå på Guest-list då de spelade 2-3 dagar senare i Grå Hallen i Christiania/Danmark. Så ja,det var ett av mina större ögonblick som fan. De lånade tobak från mig backstage för att rulla sina jointar och jag pratade med bandet innan de spelade och mycket med Matt Lukins fru som sålde T-shirts osv osv..


Se den på YouTube:
http://www.youtube.com/watch?v=wIByfkxAGbA




Ganska kort story: Mudhoney bildades ur gruppen Green River der Mark Arm och Steve Turner fanns och de fick med Matt Lukin som slutat i the Melvins och Dan Peters från annat band och de har haft stort inflytande på Grungen, Sub Pop och många band. Stilen är ganska säregen med 60 tals sound i en Alternative/Punkig variant. Det sägs också att Mark Arm (Sångaren) var den första som introducerade ordet Grunge i ett fanzine redan 1981, och han själv menar att ordet redan användes om vissa band/en stil i Australien sedan tidigare.Namnet Mudhoney betyder Knark-hora, eller Heroin-beroende eller liknande, minns inte riktigt.

Photo by Charles Peterson
Det finns massor med klassiska låtar, och jag valde en som just inte spelas så ofta som Touch me I'm sick och Let is slide osv..
Kolla gärna upp Green River om ni missat det bandet -riktig härlig rock med grunge/punk nerv. Monkeywrench är också ett band att kolla upp, ett sidoprojekt med Steve Turner och Mark Arm -lite mer Blues osv. Själv ska jag kolla lite efter grejer de gjort på 2000 talet och framåt..he he.



Edit: 23:20
Sökte efter namnet och fann en film av Russ Meyer från 1965 som heter "Mudhoney". Russ Meyer har också gjort filmer som "Motorpsycho" och "Faster Pussycat".... !!!
-OCH Mudhoney är med i Chris Farley filmen Black Sheep från 1996.

Av Gundozer - 10 januari 2011 16:08

Det finns massor med skivor jag inte kommer skriva om, av olika orsaker. Skivan With Oden on our side med Amon Amarth är egentligen en sådan skiva. Skivan är som alla (?) deras skivor : melodiösa och episka i tema typ; Vikingar, gudar och Tolkien och ofta tycker jag personligen att det är sega låtar de presenterar. Mäktigt ljud-javisst, men ganska jämntjockt. Undantaget här är låten Asator som är så outstanding och härlig så jag ofta lyssnar på den flera gånger i rad. Den har allt som inte deras andra låtar har ! Tempo, bra riff, gudalik growl och körer, passande tema-break och roligt solo som kunde varit hämtat från Accepts storhetstid (alltså inte för avancerat).
Melodic-Speed-Blackish-Metal-Death-Growl-Power !


Så i dag ger jag er låten Asator från 2006 av svenska bandet Amon Amarth. Lyssna och njut.


Son of Thunder
Lightning Strikes
Son of Thunder


Ni som känner till bandet väl och ni som trodde ni kände till det och alla ni andra kom med kommentarer om ni gillar andra låtar bättre eller vad ni tycker om mitt tips !


Av Gundozer - 21 december 2010 21:31

Summon     the      Crows


Ville tipsa ärade bloggläsare om detta hård-hårda norskaband som jag nyss upptäckte, säkert sent men det är inte om att vara först, MEN du som läser detta kanske inte har hört det så VOILA :

...mest punk men också lite metal-grind. Lyssna på youtube, that's the way we do it (not the MTV)

Av Gundozer - 28 oktober 2010 08:39

A-Ha - Velvet
 
Ja..just det. Inte "min" musik egentligen -men A-Ha fanns ju med hos Kompisar/Tv/Radio m.m på 80 talet och jag har nostalgiska känslor för några låtar- Men så gav de ut denna låt år 2000 som jag tycker är OUTSTANDING så känslig och bra melodi. Då är det ju inte något minus att videon är bra ocså med "morbid-humor" och bra detaljer gjord av den  norska Regissören/Director Harald Zwart. Lite konstigt kan tyckas så är låten egentligen en Savoy-låt som är sidoprojekt till A-ha medlemmen Waaktaar och kanske just därför är den bättre än A-ha's vanliga låtar (?)
Jag har inte skivan-men om den finns på vinylsingel ska jag köpa den. Någon som vet ? (från fullängdare : Minor Earth Major Sky)
http://www.youtube.com/watch?v=XmCeHyW838g&feature=share


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards