HARDKÅRE

Inlägg publicerade under kategorin Tipsdax ♫

Av Gundozer - 22 juni 2011 18:01

The Saddest Landscape
Ramlade in på detta bands sida/blogg då jag sökte efter sidor som skrev om vinylskivor, och detta band verkar verkligen ha gett ut allt på vinyl. Egna skivor och split i 7" och 9" format ! (se sida: Länk )
Bra screamo är det också med två olika sång stilar och lugnt/hårt blandat -precis som det ska vara. de verkar vara ganska unga, men har en komplex och mogen stil tycker jag. Inte radiovänligt med massa körer eller för snäll melodi som så många andra band i den nya vågen av Emo/Screamo verkar insistera på. Från Usa som de flesta bra alternative/Emo band verkar vara..ja nog är 80% av mina favoritband därifrån tror jag.


The Saddest Landscape : Eternity Is Lost On The Dying

And I ask you,
Who stole our hearts? Who left us so hollow?

Av Gundozer - 9 juni 2011 18:37


Sonny Vincent (the Testors)
jaha -då erkänner jag direkt att denna snubbe hade jag missat helt, men då finns det saker att kolla, och skivor att köpa, ser jag vid sökning på nätet. Han har varit med i den tidiga punk-svängen i New York och gett ut skivor med olika band under 70 -80talet ...och hela vägen fram tills dessa dagar och håller fortfarande på. Han gjorde tex en inspelning med medlemmar från bandet Rocket From The crypt 2009.

Av Gundozer - 24 maj 2011 22:38

Pelican
Har hört detta bandet lite till och från men har inte varit på rätt humör eller så var det något annat som gick snett-för jag har just nu på senaste tiden börjat gilla det mer och borde väl gillat det stenhårt från första början -hmm ?. -Just denna låten är helt magisk och hypnotiserande eller..ja..lyssna själv och händer inget med dig är det inget för dig. Punkt slut....



info: Stoner/Sludge/Metal. Amerikansk (Så klart?)
och medlemmarna figurerar i flera andra band (Så klart?)
Bandet har funnits i över 10 år och gett ut "många" skivor och bla. splits med Scissorfight och These Arms Are Snakes som är två band jag lyssnat mera på, men whattta heck lyssna på den där nu så kan du söka info sen -

Instant extrainfo: Låten användes i den prisbelönade filmen The Messenger från 2009

Av Gundozer - 20 maj 2011 14:59

Jag har väl egentligen inte ofta åsikter om vad band gör ang. byte av musiker -ofta är det väl mest sångaren jag märker skillnad på, men självklart påverkar det hit och dit med musiker.
Alla tiders värsta exempel måste vara Arch Enemy och deras byta från Johan Liiva till "den där bruden" (Angela) för 10 år sedan nu. Nej fy jag blir varm i pannan och irriterad varje gång jag tänker på det. Här hade man ett fett sound, ett bra bandkoncept alltså men sedan hon kom med låter det för JÄKLIGT. Totalt tråkig "sång" har hon, och allt låter likadan..synd synd -kunde blivit flera bra skivor där men nej...de är döda för mig. Jag gjorde ett tappert forsök och köpt deras skiva Doomsday Machine när den kom ut 2005-den ska nu säljas på Loppis i helgen för 20 kr. Verkar gå hem hos yngre lyssnare har jag märkt.
Nej Stay Metal och köp/lyssna på deras 3 första skivor Stigmata, Burning Bridges och Black Earth om ni vill ha fina fisken.
Who me-skeptisk ?



Låt från skivan Burning Bridges.
Johan Liiva kan förresten höras i bandet Hearse sedan många år.

Av Gundozer - 12 maj 2011 13:16

Jennifer Batten ? Oj då...hon är kanske jättekänd för några av er, men jag upptäckte personen i dag. Det är en kvinna som spelar jazz, blues, rock och har spelat med Michael Jackson på skiva och tour och med Jeff Beck m.m
Jag tycker inte om "sånt här" och tycker väl hon verkar precis lika duktig som alla dom där rock-gitarristerna. -men tycket det var intressant som man säger när man inte riktigt vet vad man ska säga. Jag som trodde Slash var första gitarristen i popkungens stall. ja ja -död eller levande så betyder Jackson verkligen inget för mig.

Här en live video med Hela gänget på scen.
Jag vet inte ens vilken låt det är..men det roliga är hur hon ser ut och hur mycket liksom Jackson diggar det hon gör.



+ Här en ljudinspelning som påminner mer om Steve Vai osv. bara en massa ljusa gitarrljud och slät bakgrundsmusik. Usch. men duktigt..säkert.
http://www.youtube.com/watch?v=3LLXmACbbb4&feature=related

Av Gundozer - 17 april 2011 18:32

Tipsar om ett tips. Jag hittade detta på en annan blogg.
(Sörling/Turist i tillvaron)
Tomma Händer är ett band från Linköping och det är någonslags retro punk. Inte så hårt och kan påminna lite om The Clash Broder Daniel och Thåström/Ebba Grön med mera. Styrkan är deras charm i texter och sound. Inte distade gitarrer och inte så högt tempo, men "livligt".

Möjligt de fått sitt namn från Thåström som ju har två olika låtar där orden Tomma händer används.(Alla vil til himlen + Älska dig själv)


Lyssna på låten Karate 2010 här -(och deras andra låtar från Demo)
http://tommahander.bandcamp.com/track/karate-2010

Av Gundozer - 15 april 2011 09:52

Uniform Choice -No thanks

Bandet startades redan 1982 i Californien. De bytte många medlemmar tills de 1984 fick sin slutgiltiga besätning och gav ut skivan Screaming for change 1986 där denna låt är hämtat ifrån. Ett av de relativt tidiga Straight Edge bandet detta och..ja, det låter som Minor Threat.
(men Minor Threat hade ju redan lagt av när denna skiva kom ut.)


xtra-info: Sångaren Pat Dubar sjöng senare i bandet Mind Funk.
(Bra eller anus?)

Av Gundozer - 19 mars 2011 07:14

Har varit några lite hårdar/nya grejer här nu på mina tips, men fick ett tips om ett 70 tals band av jobbkollega då vi pratade musik i går. (Han är en "tidigare" skivsamlare och musiker som sålde av sina 2000 vinyler på 90 talet. Tack Micke) Bandet det gäller är Bloodrock som spelar hård rock i samma stil som många band men för att göra det lätt kan vi säga att det är åt Deep Purple, Black Sabbath, Uriah Heep hållet -ok ?-men med en amerikansk stil på det, då de var från Texas. De verkar inte ha breakat stort och var aktiva ca 1970 -1973.
Det var svårt hitta rörliga bilder, men fanns några olika låtar där.

Så detta kanske inte var bästa låten men kul se grabbarna spela.


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards