HARDKÅRE

Alla inlägg under september 2010

Av Gundozer - 16 september 2010 14:58

Fick skiva med posten i dag från Usa, så den kan jag inte recensera riktig än då jag aldrig hört deras demos -men kan skriva om bandet osv. Jag ska rippa den och spela när jag tränar senare. Det är en samlingsskiva med lite äldre material av Boysetsfire, därmed titeln "Before the eulogy", som skämtsamt anspelar på deras mest kända skiva som heter "After the eulogy".
First Demo  +Second Demo +Consider 7"  +In Chrysalis +Suckerpunch.. +Rarites  
= 20 låtar


Before the eulogy


Boysetsfire är iallfall ett melodiöst hardcore band från Usa som numera är upplöst, men de var verksamma från mitten av 90-talet till 2006 då sista skivan the Misery Index kom ut -tror de turnerade ett tag efter det. Detta är verkligen ett sånt band som jag grämer mig över att aldrig sett live. Jag upptäckte dom ganska sent och missade deras spelning på Blitz i Oslo ca år2000 då jag bodde där, jag funderade på att gå men hade inte hört dom, så jag kom aldrig i väg !!Uääääh ! Musiken är känslig så det kan hamna under "Emo" facket vissa låtar, men det är just en härlig variation i stilar på skivorna med "lugna" låtar och stenhårda hardcore låtar/riff. Mycket politik, krig och seriösa texter. (Ser på nätet att musiken beskrivs som "Post-Hardcore" och " Melodic-Hardcore" så då så.)


Discography -fullängdare.
1997-The Day the Sun Went
2000-After the Eulogy
2003-Tomorrow Come Today
2006-The Misery Index: Notes from the Plague Years


Annat:

1)De har enligt mig gjort en av världens bästa covers med Elton Johns "Rocket man" -det är så jag får tårar i ögonen när jag hör den. Till just detta hör att jag lyssnade mycket på Elton Johns gamla grejer när jag var 11-12 år gammal. Låten finns på "Suckerpunch Training Ep" och just på denna samling.


Suckerpunch Training



2) Inte dålig deras Holiday in Cambodia cover  heller...



Equal Vision-evr120/2005
JTTP Records-Team Player #9 /2000


Category: CD Hardcore




// kl15:42 efter 20 minuter på Crosstrainer kan jag meddela att:
this is good shit !!! Jag måste bara böja mig inför detta mäktiga band. Första låten krossar ju direkt. Härligt punkig hardcore. Nyansrik och dynamisk..tänk att jag levde i 5 år utan att veta om detta band. Hade jag varit med från början hade de ändrat mitt liv ja ok -I get very emotional now, men det är verkligen skitbra.
Tack.


//18 .sep. Nej då var det en annan låt än "Rocket man" själv om den står med på skivan..märkligt måste kolla upp detta!

Av Gundozer - 15 september 2010 17:32

Inte för att negativitet hjälper mot något-men jag har alltid haft svårt för vissa band och artister. Då pratar jag inom den sortens musik jag själv gillar (eller förväntas gilla?) Jag hatar inte dessa artister alls, men känner en viss motvilja och stänger gärna av radio om de dyker upp där.


Har du några sånna som du liksom inte riktigt klarar "smälta"

-själv om du borde enligt logiken gilla det? För min del gäller det, för att nämna några: 
- Red Hot Chili Peppers
- Kiss
- Rammstein
- Hellacopters
- Danzig
- Hammerfall
- Nightwish
- Screaching Weasel
- Keel
- Tool
- Mike Pattons projekt efter FNM
- Nickleback
- Lenny Kravitz
- Midnight Oil
m.fl.....(jag har ganska många flera tror jag)


Så dessa kommer jag troligtvis inte skriva mera om på min blogg ;)

Av Gundozer - 14 september 2010 19:15

What to say, som inte är sagt om dessa legender och detta populära band!?-Jag tycker de var  bäst med Bon Scott, men också mycket bra på de tre första med Brian Johnson och några låtar här och där senare. Jag har många skivor med bandet och det kommer dyka upp flera. Har sett de live 2 gånger.
 

Ac /Dc "HM Series"
Just här tänkte jag visa upp några speciella singlar som gjordes i och med de slog igenom nu i Usa med Back In Black 1980. Då kom skivbolaget plötsligt på att det gick att tjäna extra pengar på deras tidiga grejer som inte hade sålt mycket och vissa skivor inte ens getts ut tidigare pga "konstiga beslut" osv osv...
Atlantic /Warner gav alltså ut singlarna HM1, HM2, HM3 och HM4 år 1980
Inga dåliga grejer och snygga bilder på omslagen, men nästan bara bilder på Angus Young såklart.


HM1:High Voltage(Live) + Live Wire
HM2:Dirty Deeds Done dirt cheap, Big Balls + The Jack
HM3:It's a long way to the top +Can I sit next to you girl
HM4:Whole lotta Rosie(Live) +Hell aint a bad place to be.(Live)




Inte så helt lätta att hitta nu för tiden, men jag är faktiskt osäker på hur de rankas av skivsamlare då det ju är återutgivningar av gamla grejer. Jag tycker mycket om dom i allfall och hittar du något ex kan du ju ge 75 kr st om du tycker om Ac/Dc, eller hur ?


Category: 7" Hardrock

Av Gundozer - 14 september 2010 15:50

 
Ac/Dc - Thunderstruck


A-Trevlig liten halvbra låt, men OTROLIGT överskattad. Ja jag ville bara meddela detta att jag aldrig riktigt fattade "hypen" kring Ac/Dc när de gjorde denna låt och folk jublade som om det var det bästa de gett ut -men det var väl MTVs kraft och ja det kom väl till några nya fans så det är ju bra..men  The Razors Edge är ett av deras 2-3 sämsta album.
B- Halvbra också denna. Minns inte hur den går just nu när jag skriver och lyssnar på A sidan he he...


A-Thunderstruck
B-Fire your Guns


...men Ac/Dc kan jag ju skriva om varje vecka här. No problem !
Denna skiva finns att hitta för 20 kr.


Atco WE171- France 1990


Category: 7" Hardrock

Av Gundozer - 13 september 2010 22:08


Green Day -Dookie
hmm...bra skiva, bra låtar, bra sound, bra image...bra grejer. Jag var en av många som inte hade hört bandet innan denna skiva kom. Föll stenhårt och köpte denna och deras 3 nästa på CD. Jag tyckte det var punkigt och härligt och det känns lite konstigt att det har blivit så stort och populärt på 2000 talet, men ok -enligt vissa var ju detta sellout skivan och de två första skivorna de "riktiga" punk skivorna..ja ja, vi pratar några år ut i 90 talet nu så det var ju inte så att de egentligen var först med något inom punk. hmm..14 låtar på denna skiva och 7-8 av de är så att säga Hits då de är lätta att sjunga med och sitter direkt..ja superlåten "Basket case" är ju bäst, men bra är även "When I come around", "Welcome to paradise", "Sassafras Roots", "Burnout" m.fl


Lite tråkiga tycker jag låtarna "Pulling Teeth" och "Longview" är -får lite 50 tals rock'n roll-känsla där, och det är INTE ok att blanda in i punk (nästan lika illa som Country)
Tramsigt också med sista låten som egentligen är 1 minut lång -men som har långt intro, och sedan tystnad med nåt trams på slutet i nästan 6 minuter. Mycket fint omslag med teckande bilder och texter också. Har också en fin promotion T-shirt från denna skiva med en bajs(Dookie) på. Green Day på framsidan, Dookie på ryggen.



Green Day har ju så att säga breakat både två och tre gånger. Utan att titta i hyllan gissar jag att jag äger 4 CD + 2 CD singles. Har aldri sett de Live och lyssnar mycket sällan på deras skivor nu -men borde självklart ta mig igenom deras nyare material snart -för att "kolla läget". Tycker tex det jag hört från American Idiot skivan är bra ,men hatar den där coverlåten de gör med Bono....


Reprise 1994


Category: CD Punk

Av Gundozer - 13 september 2010 15:59

Black Sabbath -"Die young"
Två låtar tagna från en av världens bästa skivor :
("Black Sabbath -Heaven and Hell")


A- Die Young (Studio)
Bra låt -inte mycket säga om den. Fantastiskt ljud, och så skönt höra en basgitarr som tar sånn plats i ljudbilden. -och Dios perfekta röst till denna musiken.(Till historien hör att Dio inte funkade så bra ihop med Tony Iommi i studio och privat, och han lämnade bandet efter bara två skivor tyvärr.)


B-Heaven and Hell (Live)
Mycket eko på sången och både gitarr, bas och sång är långt framme i ljudbilden, lite lägre trumljud dock -låter verkligen som de står i en stor lokal,men kanske inte så mycket folk? Det finns inte info om var den är inspelad. Härligt att inte gitarrpartier och Dios prat är samma som på Live Evil, ja den känns riktig live. Dio improviserar ganska mycket precis i början och på sista delarna "on and on and on on on..." nästan "bluesigt" åt Deep Purple hållet. Detta finns såklart inte på original skivan och live evil. På slutet/sista minuten när det blir mer tempo är riktigt bra också. Osäker på hur lång låten är här, men ca 12 minuter tror jag nog.


Konstigt fel är att A sidan är 45 rpm som det står, men B sidan är 33 rpm själv om det står 45 rpm. Mitt ex är lite slitet, men bra skick.



Hittar du denna i bra skick köper du den såklart -ge gärna 120 kr, men möjligt du hittar den för mindre -men som sagt, den är inte så väldigt vanlig. Hittar den på www.musicstack.com för ca 10-15$ + porto då.



Vertigo Sab412 -1980


Category : 12" Hardrock

Av Gundozer - 13 september 2010 08:59

Crystal Pride -"Knocked out"
12" Mill Records MMS 2001 -1984


Hittade denna skiva i helgen på en resa till Norge. Den fanns hos en "gränshandlare" på Morokulien (Norge/Sverige gränsen) Inte direkt stället man räknar med att hitta bra skivor. Han hade ganska mycket skivor, men de flesta var överprisade, men inte denna. Fick den för 27 kr ! Skivan i nyskick, men tyvärr lite slitet omslag med "ringwear". Jag gissar den skulle vara värd 100 kr i toppskick.


Crystal Pride har jag gillat sedan 1984-85 då jag köpte deras fullängdare, vilket också den ena låten på denna skiva är hämtat i från. Dock är det i en "remix" version detta och det finns två outgivna låtar på b-sidan. Den första är jättetråkig cover på "Im your Venus", men den andra är en riktig rökare ! En snabb och härlig metal-låt. "Magic Man"
En rolig grej är att de har valt en annan stil på sin logo här (se skillnad mellan LP och EP)


Crystal Pride var ifrån Eskilstuna och de gav bara ut den ena LP skivan + 2 EP's. Det är en kvinnlig sångare, och hon gör det riktigt bra -lite gnälligt men en personlig röst som är lätt att känna igen och passar utmärkt till musiken. Typisk tidig svensk metal tycker jag, men det är väl mest gitarrljudet (?) för det låter som en mix av det mesta från den tiden - totalt sätt mycket bra utförd och bra ljud, själv om de gärna för min del kunde gjort 1-2 hårdare låtar.



Trevlig fullängdare , bästa låt Flight of Heart.
Inte så ovanlig i beg.backar
så ge inte mer än ca 80- 100 kr för bra ex.
Jag hittar bara två på www.musicstack.com
där tar de $21 och $40 för den,
men vanligare i Sverige så den borde gå
att hitta billigare.
Crystal Pride -
"Crystal Pride"
LP
Mill Records
MILL 5024
-1984

Bandet har fått lite extra uppmärksamhet på slutet av 90 talet/början av 2000 talet då det blev snack om deras tidigare trummis i media, som ju var Fredrik Lindström. (Känd från Tv, böcker, humor, Hassan osv) han var dock bara med i början och inte på deras skivor.


Category : 12" + LP Hardrock

Av Gundozer - 9 september 2010 22:02

L7 -"Pretend we're dead"
Minns inte riktigt hur och varför, men denna skiva gick jag och köpte precis när den kom ut. Jag räknar med jag såg någon video på 120 minutes på Mtv -för det var mycket att upptäcka där på början av 90 talet...L7 är ett "tjejband" och de spelar en punkig alternative-rock.. (lite hårdrock/Grunge inspiration?) Tycker låten "Pretend we're dead" på A sidan är bra, men deras bästa låt är just B sidans "Shitlist". Låtarna är från deras mest kända/bästa tredje skiva "Bricks are heavy" på slash records. Rolig fakta om bandet är att första skivan gavs ut på Epitaph, och andra på Sub Pop och denna skiva är produced by Butch Vig så de var ganska så "rätt ute" när det begavs sig....


"Special edition" detta -men jag är osäker på hur mycket Special den kan räknas vara egentligen. Jag har aldrig sett den med vanlig svart vinyl. -finns för ca $ 8 dollar  + porto på nätet(Usa/England)
 


Slash Records /Lash 34 /1992



Category: 7" Alternative


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards