HARDKÅRE

Alla inlägg under september 2010

Av Gundozer - 9 september 2010 20:43

 

Tumor Circus -"Meathook Up My Rectum"
Apropå Alternative Tentacles  så har jag här en skiva med kaotisk "Industri-punk" med en skrikig Jello Biafra, inte världens bästa låt men kraftfull och energisk -dock monoton! Lite i samma stil som de flesta av hans projekt (Lard, m/D.O.A., m/Nomeansno, m/Melvins osv..) Tumor Circus var ett korttids projekt tilsammans med medlemmar från Steel Pool Bath som gett ut skivor på Alternative Tentacles. Men det är ju omslaget och skivan som sådan som är grejen med denna utgivning. Det är ett snyggt utvikomslag och en etsning/etching (ingravering) på B-sidan, som då såklart inte går att spela. Vet inte riktigt om det syns så bra på bild. Både omslaget och skivgrejen är gjort av konstnären/filmskaparen/författaren Clive Barker vet egentligen inte varför och hur detta kom att göras, men så är det. Inte så svår att hitta då den säljs från Alternative Tentacles fortfarande för $3,50 + porto ca $5 så om du hittar den i toppskick ge inte mer än 70 kr.
Inte någon favoritskiva detta men en rolig udda grej att ha i samlingen.


PS : JA - Jello Biafra är mest känd från sin tid som sångare i Dead Kennedys på tidigt 80 tal, of course.....



Virus 120 /Alternartive Tentacles 1991
(Det står 1992 på deras sida, men 1991 på skivan)


Category : 7" Punk

Av Gundozer - 9 september 2010 08:27


D.O.A "It's not unusual....But it sure is Ugly !"


A -It's not unusual...
B- Dead men tell no tales.



Tullepunk av hardcore-veteraner på Alternative Tentacles -kan jo ikke bli feil ! Eller ?
..jo denne A siden er skikkelig dårlig cover. B-siden mere normal, men litt masete men sikkert morsom for dem selv og de som kjenner igjen det låten handler om (Om noen spillejobb og at de har blitt lurt osv)
(Dessverre ikke en cover av Motorhead låten med samme navn )


Dette Kanadensiske bandet har jo holdt på lenge og regnes som et av de første hardcore band. Startet sent 70 tall men var vel som "best" og "mest i gang" første halvdel av 80 tallet, men dette sier jeg vel mest for at jeg ikke har hørt mye av det de har gjort etter 1990 he he...
Tekster handler både om politikk og humor/øl osv. Vet ikke så mye om medlemmer men mener de har byttet og holdt på som de fleste band. De har også gjort seg kjente for samarbeidet med Jello Biafra og gitt ut plater sammen med ham.


Ikke så vanlig denne og på Alternative Tentacles -så da er det samleverdi. 80-90 kr kanskje ?


Alternative Tentacles Virus 120 / 1993



Category : 7" Punk

Av Gundozer - 7 september 2010 13:15

jaha -då spelar Ozzy här igen (i Globen i dag)
Jag har inte så bra koll på konserter nu kan man lugnt säga, fick reda på det genom någons (hej på dig:)) facebookstatus.  

Shit -jag har aldrig sett gubben, och ej heller Dio eller Heaven and Hell eller själva Black Sabbath och chanserna för att jag någonsin ska få sett en Black Sabbath låt framföras av "original-artister" minskar drastiskt för varje år som går.....

Jag bryr mig ju inte om Ozzy så mycket själv om jag älskade honom/musiken när det begavs sig med speak of the devil och bark at the moon skivorna..men nä. Stannar hemma och ser fotboll tror jag. (och det är ju säkert slut och att betala överpris skulle jag aldrig göra)

Av Gundozer - 7 september 2010 09:23

Bad Religion -"No Substance"


Svårt så klart att bara välja en skiva att skriva om här, så jag tog en i högen och kan komma skriva om andra av deras utgivningar senare. Detta är den skivan som jag tycker håller bäst av deras "nyare" grejer, och den jag oftast tar fram och spelar -Den innehåller också en riktigt höjdarlåt som heter "In so many ways" förutom andra bra låtar som "Hippy killers", "No substance", "All fantastic images", "Mediocre minds".



 
Bad Religion är ett amerikanskt punkband -med melodier. De flesta låtar är snabba, och med väldigt bra texter (samhällskritiska, humoristiska, sarkastiska, ironiska, politiska). Ja sorry, bandet är så känd så jag ger mig inte på att förklara hur de låter, och hur viktiga de varit inom punk osv. Hallå -det är ju BAD RELIGION ! Bad religion har ju funnits i 50 år snart..he he. och de håller på fortfarande, men jag tappade lite intresset för 3-4 år sedan. Såg dom live 1 eller 2 gånger och ja...nu är det mest nostalgi, men de flesta skivorna de gjort håller än. Har 12 av deras fullängdare -saknar "Recipe for hate" som jag av någon oklar anledning bytte bort under 90 talet(!?) och deras andra skiva "Into the unknown". Jag har några singlar och Live också.


De flesta av deras skivor gavs ut på deras eget bolag Epitaph Records, men konstigt nog så kom det en period där de gick till större bolag Atlantic/Epic det var Stranger Than Fiction, The Gray Race, Tested, No Substance och The New America. Det var ju en period de gjorde sitt andra break, och det dök upp lite mer t-shirts och punk-kids som gillade Bad Religion. -men sen var de tilbake på Epitaph igen...



Det kommer förresten en ny skiva med bandet i slutet på september..tror det är lika bra att köpa den också.


Dragnet/Epic 1998




Category : CD Punk


Av Gundozer - 6 september 2010 14:47


Nowcore !


Hörde denna skiva första gången år 2000 då den fanns på den numera stängda internet-radiostationen/Communityn SPRAYdio. Jag kan inte komma på någon bättre samlingsskiva från slutet på 90 talet, och det speglar verkligen mycket av musiken som fanns då inom EMO /Alternative/ Hardcore /Punk med många av de bästa banden, eller iallfall de kändaste. Då pratar vi alltså Old School Emo och "vanlig" Emo -själv om det var någonstans där i början på 2000-talet det plötsligt dök upp massor med Emo-kids och Band, som ju INTE hade så mycket med den "riktiga" Emo att göra..ja svårt det där, och det finns massor med diskussioner om detta såklart och skivan heter ju Nowcore, the punk rock evolution så det handlar väl redan där om att det är svårt att sätta ett etikett på musiken som finns på skivan. Jag vill inte påstå att Unwound och At The Drive-in är Emo tex, men inte direkt Hardcore heller men är det "Nowcore" ?....Mycket gitarrer och bra melodier -och mest "normal sång".


Det är helt sjukt bra band med här iallfall. 16 band/låtar och jag tror nog endast 2-3 inte är jättefavoriter och jag har "riktiga" skivor med 10 av banden.
Band på skivan:
SEAWEED,DRIVE LIKE JEHU, SAMIAM, BURNING AIRLINES, TEXAS IS THE REASON, UNWOUND, THE PROMISE RING, HUM, MODEST MOUSE, BRAID, AT THE DRIVE-IN, MINERAL, COMPOUND RED, THE DISMEMBERMENT PLAN, JAWBOX, KNAPSACK.


Jag köpte den på Amazon.com i år -fick betala några få dollar. Det kostar mest porto.-men hittar du denna hoppas jag du köper den, och JAG tycker du lätt kan ge en hundring.
Förresten snygg layout och funktion på omslaget också. Det är ett kuvert med frontcoveret som man kan öppna, och där ligger det massor med info om musiken och banden + snyggt bowlingtema på det hela.



K-tel 1999



Category: CD Alternative

Av Gundozer - 4 september 2010 19:09

Motorhead "Bomber"
Bronze 085/1979


En av deras gamla goa låtar. Min favorit och faktiskt från skivan INNAN deras stora genombrott(Ace of Spades). Återkommer med mera om Motorhead senare -ville bara ha med denna snygga singel i bloggen -då det är det snyggaste omslaget också. Mycket rent och enkelt gjort, med bomben och Motorhead skrivet i deras klassiska stil. LOVE IT ! Skivomslaget till LP- Bomber är också snyggt.


På B-sidan en låt som inte funnits med på ordinarie skivor, men på samlingar och live. Rolig info om låten (Over the top) är att Mudhoney har gjort en cover på den som finns som B-sida på en singel med dem. Den står på min Wanted lista och lär dyka upp här när jag hittar den.
Räknar med att bomber 7" finns att få tag på -men ca 75 kr kan den gott kosta, och flera hundra om du hittar den med blå vinyl.
Mudhoneys singel är nog ganska ovanlig och kan kosta över 150 kr också.


Låten Bomber har också Motorhead och Girlschool gett ut på skivan "St Valentines Day  Massacre", ett fylleprojekt(?)medans motorhead trummisen var skadad, där de kallar sig Headgirl och gör lite låtar ihop. (Please don't touch, Emergency, Bomber) Bronze 116/1980 mest roligt, inte så bra...har den också se bild:

Finns att hitta för ca 25-30 kr tror jag i normalskick.


En annan bra cover på låten Bomber gjorde Hardcore/punk-metal bandet Haywire 1989 på skivan Private Hell. ja , jag har den också, men blir ingen bild på den här.



Category: 7" Hardrock

Av Gundozer - 2 september 2010 14:19

The Exploited -"Troops of tomorrow"
Älskar denna skiva- deras bästa, men de har verkligen gjort flera bra skivor och till och med klarat av att göra "moderna" skivor på 2000 talet som funkar. Inte för att "De" är annat än sångaren Wattie och en hel massa olika bandmedlemmar, för det har bytts ganska så friskt genom åren.
Musiken är en härlig klar och tydlig punk åt käng/Oi hållet, men också hela tiden med en liten touch av Metal/Hådrock..Det är så skönt att de gör det så enkelt, men varje låt är egen och det er olika tempo och variationer. Texterna är "samhällskritiska" och sången är som en lite argare Johnny Rotten. Sångaren (och bandet?) sägs vara Skotskt, men det känns och låter väldigt engelskt/Britiskt -inte för att jag förväntar mig folkmusik men -ja jag trodde i början att de var från London. På skivomslaget står också en adress till bandet i wandsworth,London.
Började lyssna på dom ca 1982 och troligtvis pga att de var med på samlingen "Burning ambitions" (DEN måste jag skriva om sen!) Låten Troops of tomorrow är en cover av Killing Joke.


Jag målade en egen pin som jag hade på min Mc-Jacka där det stod :
"FUCK DISCO, FUCK FASHION -FUCK YOU !!!"
Vilket är ett citat från introt till låten "They won't stop"
Jag skaffade också gula barnsolbriller -liknande de man kan se på inneromslaget.


Tror skivan sålde ganska bra -så den går säkert hitta i beg.backar I toppskick skulle jag lätt ge 150 kr, men nu har jag ju redan ett ex -dock inte i toppskick.


SECRET (Planet Records-Solna) 1982



Category: LP Punk

Av Gundozer - 1 september 2010 16:21

RIOT "Fire down under" 1981


Denna skiva rankar jag som en av de 10 bästa hårdrocksskivor jag har och har hört. Varför ? hmm..det är otroligt många bra låtar i en klassisk hårdrockkstil. Amerikansk band med influenser från NWOBHM gissar jag för det låter lite som en mix av just engelsk hårdrock från denna tiden och lite amerikansk hårdare rock och lite Led Zeppelin, Deep Purple känsla. Deras sound är ganska snällt, själv om de nog forsöker låta tufft egentligen-he he. Ljudet påminner om Iron maidens 2 första skivor eller def leppards första, om det säger dig något.
Detta är tredje skivan Jag har faktiskt inte hört den första -men nr2 Narita, nr4 Restless Breed och nr5 Born in America är ok skivor med ganska likt sound, men de saknar  det perfekta som de fick till här med låtar och ljud. Deras senare skivor har jag missat helt, så kanske dags kolla upp det.


Bästa låtar : Swords and Tequila, Outlaw, Don't hold back, Fire down under....
Sämsta låt: Flashbacks (som inte ÄR en låt -borde inte varit med)


Inget inneromslag/texter osv till denna -och vet ej om det fanns. men har på känn att så var fallet(?) Så det saknar jag. Och GRATTIS RIOT till ett av de sämre skivomslagen någonsin: En säl med människokropp framför ett vulkanutbrott !?


Hittar du denna i bra skick för under 100 kr så är tipset att köpa !


Kuriosa:
Sångaren(Guy Speranza) slutade efter denna skiva pga sin  kristna tro som inte gick ihop med bandets texter och stil. Han är numera död (cancer 2003)
Sångaren (Rhett Forrester) som tog över var med på två nästa skivorna + en live. Han är också död. (Skjuten 1993)


Elektra ELK 52 315


Category: LP Hardrock



Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards