HARDKÅRE

Alla inlägg under september 2010

Av Gundozer - 24 september 2010 19:44

Jag har för mycket att säga om musik, och för lite att säga om sport...
Gillade min egen tanke med blandad sida -men vill fokusera på musik. Ok eller ? bra.

Av Gundozer - 23 september 2010 14:55

 


Imperiet -19hundra80sju

Som norsk i Sverige och inflyttad 1989 har jag inte någon större koll och få minnen till Imperiet och Ebba Grön. Visst de fanns väl med i utkanterna av musik-sfären i Norge också, men inte så mycket för mig och de jag kände.  Denna skiva köpte jag dock redan 1989 och gillar verkligen dessa två låtar. Alternativ-Rock med 80 tals stuk och punk-känsla. De heter Imperiet men känns mest som "Thåström". Thåström har jag sett live 2 gånger och har några skivor...men ok bra grejer. Menar detta var en av de sista grejer de gjorde för bandet splittrades 1988, och Thåström gick solo. Låtarna finns inte med på någon fullängdare konstigt nog(bara samling).


Rolig detalj ang. Norge är att de gav ut en live som spelades in i just Norge 1988.


"Bang bang bang !
Åh, älskling va har du gjort"


Denna hittar du lätt beg. för några tior, och 30-40 kr kan du gärna ge om så inte för att spela så för att hänga på väggen?


Mistlur MLRS56/ 1987


Category: 7" Rock/Alternative

Av Gundozer - 22 september 2010 11:58

Smaken är som baken ...ja ja Rumpa !


"olika smak 1" - Om jag sagt att jag inte gillar Country, så respektera detta då, och försök inte komma med Världens bästa countrylåt för att omvända mig, eller en punk-låt med country inspiration ..uäääh!


"olika smak 2" -Om jag sagt att jag inte gillar Klassisk-musik så utgå inte från att jag lyssnat för lite på det och att det finns sååå mycket känslor och melodier osv osv att om jag bara lyssnar på rätt kompositör eller med rätt ljud eller i rätt läge så skulle jag gilla. Nej tack, jag har testat grejen många gånger. Har till och med gått musiklinjen på gymnasiet och "lärt mig" klassisk musik. Nothing there.....thank you !


"olika smak 3" - Nej -jag gillar inte den musiken de spelar på "radion". Det är inte musik som passar alla (se annat inlägg) då den inte passar MIG ! (kommer tillbaka till Rockklassiker och Bandits usla utbud senare i annat inlägg)


PS: Jag älskar musik -och hittar nya grejer varje vecka/månad.



Av Gundozer - 21 september 2010 16:53

 


 Dinosaur Jr -Dinosaur
Älskar, älskar, älskar denna skiva !

Dinosaur Jr är ju kända för gitarrväggar, galna solo, grunge, alternative rock -whatever ! - och enligt vissa inspirerade av Neil Young (som jag inte klarar av). Dom var till och med ganska så "inne" en period där med Freak Scene (skivan Bug) Själv gillar jag "You're living all over me" bäst av dom grejerna, MEN...först kom ju denna här skivan som ju inte liknar nåt, men är så fantastisk bra i sin enkelhet och naiva låtar och skivomslaget är så passande också. Hurra !  

Vilket härligt ljud -jag vet faktiskt inte om det bara är tur i brist på någon dyr studio eller utrustning, eller om de villa ha detta ljudet. Första låten Forget the swan är bäst och the Leper,,,sen kommer resten också på pallplats. Det är mest lugn sång, men några skrik här och där, klankig bas, "tunna" trummor, sköna mesiga körer och gitarren som dominerar trots inte alls mycket distortion, men lite chorus och Fuzz-pedaler används ju..och Alternative Rock är det ju -dock inte grunge. Läste någonstans att just gitarr inte ens var J.Mascis huvudintrument, utan det var trummor från början -lite konstigt då ju hans gitarrspel och sound är det han verkligen är känd för nu.Bandet hette Dinosaur från början men fick lägga till "Jr" efter nån namntvist. Skivan heter väl Dinosaur som "Selftitled" då. Fan-mail adressen skrivet på skivan anger Dinosaur, inte Dinosaur Jr. Bandet har gett ut skivor med ojämna mellanrum, och jag har sett dom live endast en gång. tror det var 1992.


Jag köpte den ju inte när den kom, nej jag blev introducerad till bandet genom någon låt inspelad på kassett från kompis 1988 och såg sedan något på Mtv / "120 minutes". Tror den första jag köpte var just "You're living all over me", men sen köpte jag denna 1989 och har varit kär sedan den dag. puss!


LSR /Homestead Records HMS015-2
1985



category: CD Alternative

Av Gundozer - 21 september 2010 14:52

Jag har kollat upp detta och det finns några olika covervarianter på den. Jag själv har två, en från 80 och en från 90 talet. Men originalet var The Ideals som gjorde ca 1965 och sedan gjorde the Shandells en storsäljande cover på den senare på 60 talet. Jag är inte så jätteförtjust i låten som sådan, men upptäckte den i och med norska bandet som hette just Go-Go Gorilla som gjorde den,och som annars hade några bra låtar själv om hela grejen och stilen var lite tramsig och "ironisk". Glam-hårdrock blandat med Grunge ? -men i och med namnet så var ju låten givetvis med på skivor och live. Bästa varianten är kanske The Shandells -härligt cool och "crazy"
Lyssna här :http://www.youtube.com/watch?v=cH2XYXywNOs&playnext=1&list=PLB5F5F47E6025ECA3

Originalet är väl inte helt fel heller, men inte i min smak:
Lyssna här: http://www.youtube.com/watch?v=HNZ9pXdkONg&feature=related


Finns andra också tex nåt band som heter "Gazuzu" i någonslags dans/hip hop stil..


Psychotic Turnbuckles -Go-Go-Gorilla /12"
 
A-sidan: En rolig variant av låten, men "djungel-körer" på "OOh OOh-a" Drar igång lite mer efter halva låten.
B-sidan: Vanlig garage-rock-punk. Låter faktiskt Australensiskt, nåt med ljudet och sången. det påminner om Lime Spiders. Stilen är lite som the Cramps och MC5 blandat.
Rattlesnake Records RAT1206 -1987



Go-Go Gorilla -Go-Go Gorilla /CD
 
Själva Gorilla sången är ganska seg och lite för mycket tjejkörer och pratsång. - men de tre andra låtarna på denna Cd är inte såå dåliga, själv om jag tröttnade på snubben och bandet för 10 år sedan. Lite smutsiga rocklåtar, som sagt med lite grunge/garage/hårdrock stil.
Sonet TCD9656 -1992



Så har du hört några av dessa varianter innan och andra också kanske ?
Kommentarer önskas.....


Av Gundozer - 20 september 2010 15:47

 

Katatonia -Viva Emptiness

Svenskt band (Sthlm), Metal-goth stil, mycket gitarrer, körer och "synth-ljud". Visst 2-3 av låtarna är snarlika, men en helhetlig skiva detta med bra ljud och hårda partier blandat med lugna och "känsliga" delar, alltså dynamiska låtar. Ska inte ge mig på att jämföra för mycket med andra band för detta är inte riktigt My Kind Of Music vanligtvis -men just denna skiva är outstanding.
De har gjort flera skivor, och jag har en till -men tycker detta är den perfekta skivan och ganska så mycket bättre än resten de gjort som jag har hört. Snyggt omslag i passande svart/vitt/grått med utvik och texter med bilder av smutsigt barn,fallen ängel och ruiner. Texterna är på samma sätt ganska gråa och handlar om drömmar, smärta, hot, tystnad, tomhet...


Sjung med:
"He went to far the FUCKER...
-My dreams of violence I see them coming true. "/"Criminals"  


Favoritlåtar är de hårda och melodiösa låtarna : Ghost of the sun, Sleeper, Criminals, Wealth, One year from now, Evidence..m.fl

De gav ut en skiva 2009 som jag faktiskt inte köpt, men det är väl bara att kolla upp den är säkert bra. De spelar i Linköping 2 december, men INTE i Stockholm !? (Edit:Dec 2010 -Jo det blev spelning)
De spelade både i Oslo och Stockholm 2009 dock...men nej du gissade rätt: jag missade det.


 

De har annars en snygg hemsida med mycket info -om du är lite mer intresserad. http://katatonia.com/


2004 Peaceville Records CDVILED103


Category : CD Hardrock

Av Gundozer - 19 september 2010 00:57

 

Tattoo - Blood Red
En stor överraskning var detta band

och denna skiva. Jag köpte den bara för att det var Metal Blade /Roadrunner, superdåligt omslag och konstigt bandnamn...för 35 kronor. Det är så roligt detta med begagnat vinyl i prisklasser under 75 kr-man kan hitta bra grejer !
 
Sångaren påminner lite om en mix av Klaus

Meine(Scorpions) och Biff Byford (Saxon) Riktigt bra röst som är bra både på skrik och "skönsång". Musiken är åt Mötley Crue hållet med lite mer klassisk metal stuk (tidigt 80 tal) och samtidigt som Accept och nyare Saxon . ja mycket influenser blandat. Bra tempo. Det störiga är att de låter som något annat band jag har skiva med, men jag kommer inte på vilket just nu. Låtarna har inte satt sig riktigt än, men det verkar vara bra grejer, utan någon stor Hit och enligt vanlig standard är sista låten på B-sidan den softaste. Ingen riktig ballad, men mera som bandet Icons låtar om någon minns dem ?
Favoritlåtar  "Red Light" och "She's a Rocker".


Inte mycket info om bandet annat än namn på bandmedlemmar, "Recorded at" och info-adress. De verkar vara från Chicago. Sökte info på nätet, men ganska svårt då de har så vanligt namn -och sångaren delar namn med någon country-legend...De verkar annars ha gett ut en skiva till 1993, och då möjligtvis med annan sångare.
 

Den finns att köpa på musicstack för ca $8 +porto (med insert, och jag har ju ingen insert så priset är väl ok då). ca 50 kr kan jag tänka mig du hittar den för i Sverige/Norge OM du hittar den, men som sagt bra musik detta så ge gärna 75 kr om du måste.



Metal Blade Records/Roadrunner  RR9496 1-1988


category: LP Hardrock


Av Gundozer - 17 september 2010 13:27

Det finns bra musik, dålig musik, tråkig musik, smart musik -knullmusik, bilmusik, sorgmusik, hissmusik, dansmusik osv osv Dock blir jag närmast förbannat när folk anser sig ha rätten att för hela mänskligheten bestämma vad som är just en sorts musik och att den då skulle passa andra än dom själva. Ja det gäller ju både i privatlivet från kompisar eller släkt , diverse bloggar och annat, men också ute i samhället där vi påverkas genom musiken av någon ansvarig på någon "media-avdelning" som skräddarsyr mix-skivor som ska få oss att må på ett visst sätt, eller köpa något. Jag räknar med jag reagerar "felaktigt" till mycket av denna musik, men jag kan ha fel. Get it ? -I don't get it. ?


     
Några FÅ exempel:


Telefonkö - varför inte bara sluta med musik där ! Det kommer ju aldrig bli något som passar alla, om nu inte företaget/objektet verkligen är nischad och förväntade kösittare är en homogen grupp.


Begravningar - Varför ska det vara gamla salmer, eller någon jazzlåt, eller visor ? Oskrivna regler som gäller här eller ? ja det finns självklart många undantag, och möjligt är det vanligare år för år med "modern" musik också där, men snacka om att begravningar och självklart alla kyrkliga arrangement har fastnat i något annat århundrade.


Knullmusik - Eller ok, "erotisk laddat musik" kanske? Har sett på bloggar och tidningar att vissa får för sig att någon "soul-låt" ,eller "Hipp-Hopp" eller "pop-ballad" skulle vara sååå sexigt, och världens softaste knullmusik osv ? Neeeeej! Jag räknar med att jag skulle avbryta akten om någon sådan låt störde det hela. Tappa lusten vet jag inte, men byta musik helt klart.


Hissmusik - Varför inte spela bra och blandat musik där ? Behöver ju inte spela så högt, men lite pop, rock, hårdrock ,synth, Emo blandat liksom...ja ja detta gäller ju såklart i andra offentliga rum också, vet inte om jag hört så mycket hissmusik just i hissar egentligen.


Träningslokal - Ok här är det inte så ovanligt att folk gillar hårdare saker, och det beror väl på vilka som tränar där -men på SATS, F & S, 24Seven, Nautilus är det hårdaste som spelas nåt på radion typ : U2 eller Europe. Har frågat flera gånger och får likartade svar att "musiken måste passa flest möjligt". Konstigt tycker jag för det funkar inte så bra att träna till Schlagers, soft-soul och "Sommaren är kort" enligt de flesta jag har pratat med, men det finns väl en stor grupp därute som går i gång på detta!?


Dans - varför skulle jag inte kunna dansa och glädjas åt den musiken jag gillar i vanliga fall, utan det ska spelas någon, enligt mig, tråkig och
oengagerande musik som endast ett fåtal verkligen lyssnar på hemma eller ens vet vem som framför. Ja det finns undantag ,med "indie-klubbar" osv men det ÄR verkligen undantag. OCH hur ofta dansar jag på uteställen..ok då, men principen !


SR - varför !? Varför inte spela en hårdrockkslåt annat än i "hårdrocksprogram". Varför spela samma låt av Robyn 2 gånger inom 3 timmar ? Varför avbryta en sportsändning för att spela dansbandslåt? Varför ens spela musik på Sveriges Radio, kan inte folk spela skivor, Mp3 filer eller byta till någon musik-radiokanal om de vill höra musik?



ja jag kan hålla på i evigheter men har inte tid just nu -ska laga mat så nu ska jag sätta på lite "Matlagningsmusik" ! ;)


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards