HARDKÅRE

Direktlänk till inlägg 4 oktober 2011

132)The Boomtown Rats

Av Gundozer - 4 oktober 2011 11:07

The Boomtown Rats -I don't like mondays

Har så mycket skivor-ska forsöka öka takten lite....

Denna borde väl de flesta ha koll på att det är Bob Geldof som sjöng och  låten är jättekänd och har figurerat i filmer och tv-serier.


the Boomtown Rats var från Irland och musiken de spelade var  Poppig-New Wave inte direkt Punk men ej heller riktig Pop -men med ganska så seriösa och bra texter.


A- I don't like mondays
B- It's all the rage

Enligt wikipedia : Bob Geldof blev inspirerad av den då 16-åriga Brenda Ann Spencers uttalande efter hennes kända dödsskjutning i sin skola, Cleveland Elementary School, måndagen den 29 januari år 1979. Efter att ha kallblodigt skjutit ihjäl vaktmästaren Mike Suchar och rektorn Burton Wragg samt skadat 11 barn och en polis var hennes motivering: ”I don't like Mondays."

Se info på YouTube.


Låten är från deras tredje skiva Fine art of surfacing. Själv gillade jag den och skivan som kom efter (Mondo Bongo, som jag hade på kassett) Detta var tidigt i min ungdom och musiklyssnarkarriär och jag tappade snart intresse för bandet och har inga minnen omkring deras två sista skivor. ..men I don't Like mondays kommer ju alltid vara en favorit och klassiker, själv om jag tycker måndagar är helt ok, vilket också låten på B-sidan är..
   
Denna kan du säkert hitta för ca 20 kr då den sålde massor.

Obs: Ja, jag vet det är tisdag i dag, skulle skrivit detta i går ..?


Mercury/Ensign 6008 550-1979
Category: 7" New Wave

 
 
Ingen bild

isotoper.bloggnorge.com

4 oktober 2011 15:41

The boomtown rats var jo god rock and roll og det hender ofte at jeg setter på fine art of surfacing for å mimre tilbake til gode barndomsår. Albumet har mange slagere som diamond smiles, I dont like mondays...Albumet kommer på mi topp 10 liste over barndomesfavoritter.....

Gundozer

4 oktober 2011 16:01

Rock /Pop /New Wave /Alternative...
ja den diamond smiles har jeg også på singel. der bra den, nesten bedre som låt egentlig.

 
Ingen bild

Björnfarbror

18 oktober 2011 13:11

Blandning man blir glad av att ta del av Hardkåre, men var är tidiga Ebba någonstans - det var före "din tid"?
Stå på med din glimrande blogg!

Gundozer

18 oktober 2011 13:19

hallå tack !
jag blandar ja..he he som sagt meest 80-90 tal men också 70 tal och "modernt". har ju inte haft så mycket relation till Ebba Grön egentligen då jag ju bodde i norge då de var stora (men gillar de ju såklart)..men kolla mitt inlägg ang en imperiet skiva. http://backinblack.bloggplatsen.se/2010/09/23/3618283-36-imperiet/

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gundozer - 19 januari 2022 17:38


jaha jahapp...Finns nu norsk sida uppe som säljer lite Hardkåre prylar. Det verkar vara deras logo och såklart är ägaren Norsk och heter Kåre.Finns på instagram, facebook och URL...check it out.Får se om jag beställer en tröja. Gillar klassiska Colle...

Av Gundozer - 21 augusti 2021 14:52

DISCOGSJääkla "shipping Policies" och den grejen.  Jag, och många med mig, slutade sälja där runt sommaren 2020.Det krävs ju nu att man lägger in någon automatiserad porto-generering. Ganska så avancerad och det måste antigen vara baserad på vikt e...

Av Gundozer - 17 juli 2021 18:36


Ja då blev det inte till att jag kom igång där i augusti förra året. Gjorde ju några klassiska "nu ska jag komma igång" inlägg där.Tror väl ännu mindre på det denna gång men skriver något så får vi se.Så grattis ni...två (?) som läser detta eller om ...

Av Gundozer - 17 september 2020 13:55

Vet inte varför jag har detta behovet, men känner att jag vill lägga ut "saker" på instagram. Har ju tre konto med blandat inriktning, men detta fjärde tänker jag ska handla om detaljer från skivomslag.(alla format CD + vinyl)INTE det vanliga att man...

Av Gundozer - 29 augusti 2020 21:14

(denna kategori glömdes bort lite. Senaste inlägg 2016)OK, så jag köpte lite olika grejer från olika band nu när det är Coronatider och det var diverse kampanjer både med nedsatt pris men också uppmaningar att hjälpa artister på detta sätt då de tapp...


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards