HARDKÅRE

Direktlänk till inlägg 3 februari 2011

90) Manowar

Av Gundozer - 3 februari 2011 15:17


Manowar -Kings of Metal / Herz aus Stahl

Wow, Manowar! Alla känner ju till det bandet,eller hur- men är dom kungar av Metal ? Det mesta efter deras tidiga skivor låter tyvärr ganska likt och är lite överdrivet svulstig lättsam metal. Soundet är så att säga för välproducerad och körer m.m tar udden av det som nog menades vara tufft och lite för banala låtar. Lite som Hammerfall och diverse finska metalband.
Jag älskar deras 4 första skivor som har ett annat sound och där det fortfarande känns både trovärdigt och humoristiskt på ett härligt sätt. -och jag gillar vissa låtar på 5an också, men efter den tappade jag intresset -men det kan nog säkert finnas bra grejer.
Här på denna singel finns ingen humor,ironi och "tuffhet" längre, det är totalt pinsamt, slätstruket och överambitiöst. A-sidan är standard metal med körer och påminner tyvärr om Mötley Crüe och Kiss. På B-sidan finns en ballad med tysk text och det är mycket mycket segt, men kan nog vara det som inspirerade Rammstein att komma ut ur garderoben och sjunga metal på tyska ? B-sidan gör att det blir en perfekt skiva att spela på fest när man ska skratta lite(eller gråta?).
  
Låten finns just på deras 6. skiva Kings of Metal och heter då så klart Hearts of steel. Konstigt de inte kunde få med en tysk flagga på omslaget när de först skulle fjäska för tyska fans, dock finns 2 danska flaggor. Om man läser på wikipedia m.m skrivs det att detta albumet anses vara deras bästa !?. Ich sage nein! 


Atlantic/Warner 788 988-7 / 1988
Category: 7" Hardrock

 
 
Ingen bild

isotoper.bloggnorge.com

3 februari 2011 17:02

De to første til Manowar er jo råbra, men som du sier er det ganske kjedelig pompøst til tider-.

 
Spinningblack

Spinningblack

3 februari 2011 20:31

Ha ha, har inte tidigare tänkte på de två danska flaggorna och avsaknaden av en tysk. Riktigt klantigt! Annars måste jag faktiskt säga att jag håller fullängdaren Kings of metal som favorit av Manowars plattor. Det tidigare är givetvis bra oxå, så även efterkommande Triumph of steel, men sen spårar det ur i mitt tycke.

http://spinningblack.blogspot.com

Gundozer

3 februari 2011 21:40

Jag ska lyssna mer på deras skivor, och kolla om det finns något jag missat -jag tappade som sagt intresset där och köpte aldrig något efter nr 5.


OBS jag skrev ju 2 kommentarer på din Manowar grej, men det lagrades inte eller vad händer ? Är det något fel där med kommentarsfältet ?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gundozer - 19 januari 2022 17:38


jaha jahapp...Finns nu norsk sida uppe som säljer lite Hardkåre prylar. Det verkar vara deras logo och såklart är ägaren Norsk och heter Kåre.Finns på instagram, facebook och URL...check it out.Får se om jag beställer en tröja. Gillar klassiska Colle...

Av Gundozer - 21 augusti 2021 14:52

DISCOGSJääkla "shipping Policies" och den grejen.  Jag, och många med mig, slutade sälja där runt sommaren 2020.Det krävs ju nu att man lägger in någon automatiserad porto-generering. Ganska så avancerad och det måste antigen vara baserad på vikt e...

Av Gundozer - 17 juli 2021 18:36


Ja då blev det inte till att jag kom igång där i augusti förra året. Gjorde ju några klassiska "nu ska jag komma igång" inlägg där.Tror väl ännu mindre på det denna gång men skriver något så får vi se.Så grattis ni...två (?) som läser detta eller om ...

Av Gundozer - 17 september 2020 13:55

Vet inte varför jag har detta behovet, men känner att jag vill lägga ut "saker" på instagram. Har ju tre konto med blandat inriktning, men detta fjärde tänker jag ska handla om detaljer från skivomslag.(alla format CD + vinyl)INTE det vanliga att man...

Av Gundozer - 29 augusti 2020 21:14

(denna kategori glömdes bort lite. Senaste inlägg 2016)OK, så jag köpte lite olika grejer från olika band nu när det är Coronatider och det var diverse kampanjer både med nedsatt pris men också uppmaningar att hjälpa artister på detta sätt då de tapp...


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards