HARDKÅRE

Direktlänk till inlägg 16 januari 2011

83) NOFX

Av Gundozer - 16 januari 2011 18:15

NOFX -Pump up the Valuum
Javisst -deras bästa, jag säger det direkt. Ja de har ju gjort många skivor innan denna som räknas som klassiker och ja det är bra -men jag har fastnat för denna, då den är komplett på sitt typiska NOFX-sätt..full med humor trallvänlig punk (Men LÅNGT ifrån trallpunk).
Tänk att ett punkband som redan gett ut 7 skivor när denna kom kan göra en skiva med så många nya och bra melodier. Vi snackar standard snabb melodiös skate/fun-punk här och räknar med de flesta vet hur de låter men en jämförelse kan göras med tex band som Bad Religion, No Use For a Name, Nerfherder...men NOFX är av de tidiga band med detta och Dinosaurer i branchen. Stilen kallas väl SoCal Pop Punk.


Många bra låtar som sagt och texterna handlar om Louises dildo, flickvännens tillgång till droger, föräldrar som lyssnar på hårdrock, pubertala sex skämt, självironi, "Interna punk-skämt" och ordlekar osv osv..


Jag hade turen å se bandet live på Ungdomshuset, Nørrebro ca 1991 eller 1992. Det var skitkul, och kaotiskt. Jag kom lite i verbalt-bråk med en stor dansk kille då hans flickvän(?) absolut ville pussas/kramas med mig framför scenen -men det löste sig då vi ansåg det hela som eufori beroende på alkohol och bra musik. Sedan har jag vaga minnesbilder av att jag  och andra stod bakom huset och pratade med bandet vid deras "buss" som nog var en femsitsig Ford Transit eller liknande -bandet rökte lite "dansk tobak". Jag höll mig till Carlsberg Guld. En grej jag minns var att jag uppfattade NOFX som ganska smutsiga..he he. Riktigt dirty-punks efter flera dagar/veckor on the road in Europe gissar jag.


2008 spelade de en konsert i Colorado och hyllade Barack Obama och Demokrat Kongressen genom att spela alla låtar från deras mestsäljande skiva Punk In Drublic från 1994 !(?)


Jag menar å ha hört att NOFX betyder No Effects eller NO Fucks..men tar annars förslag på vad namnet betyder. Enligt wikipedia-info blev de inspirerade av ett annat band med namn Negative-FX. Men det säger ju inte vad just NOFX betyder.


CDn köpte jag förresten 2000 i Oslo på härliga skivaffären Tiger.


Epitaph 2000
Category: CD Punk

 
 
Anders

Anders

26 januari 2011 07:37

Upptäckte NOFX i och med Heavy Petting Zoo, och tycker alla deras släpp sen dess: So Long and Thanks for All the Shoes, The War on Errorism och Wolves in Wolves' Clothing är kalasbra. Och givetvis även denna.

http://brm.blogg.se

Gundozer

26 januari 2011 23:13

War on Errorism var väl inte så bra..eller ? jag kanske var för snabb med den, men ska nog provlyssna igen. kan ha varit en "period" jag inte var sugen på den stilen just då. Sånt händer.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gundozer - 19 januari 2022 17:38


jaha jahapp...Finns nu norsk sida uppe som säljer lite Hardkåre prylar. Det verkar vara deras logo och såklart är ägaren Norsk och heter Kåre.Finns på instagram, facebook och URL...check it out.Får se om jag beställer en tröja. Gillar klassiska Colle...

Av Gundozer - 21 augusti 2021 14:52

DISCOGSJääkla "shipping Policies" och den grejen.  Jag, och många med mig, slutade sälja där runt sommaren 2020.Det krävs ju nu att man lägger in någon automatiserad porto-generering. Ganska så avancerad och det måste antigen vara baserad på vikt e...

Av Gundozer - 17 juli 2021 18:36


Ja då blev det inte till att jag kom igång där i augusti förra året. Gjorde ju några klassiska "nu ska jag komma igång" inlägg där.Tror väl ännu mindre på det denna gång men skriver något så får vi se.Så grattis ni...två (?) som läser detta eller om ...

Av Gundozer - 17 september 2020 13:55

Vet inte varför jag har detta behovet, men känner att jag vill lägga ut "saker" på instagram. Har ju tre konto med blandat inriktning, men detta fjärde tänker jag ska handla om detaljer från skivomslag.(alla format CD + vinyl)INTE det vanliga att man...

Av Gundozer - 29 augusti 2020 21:14

(denna kategori glömdes bort lite. Senaste inlägg 2016)OK, så jag köpte lite olika grejer från olika band nu när det är Coronatider och det var diverse kampanjer både med nedsatt pris men också uppmaningar att hjälpa artister på detta sätt då de tapp...


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards