HARDKÅRE

Direktlänk till inlägg 11 januari 2011

82) Four Walls Falling

Av Gundozer - 11 januari 2011 11:43

 


Four Walls Falling -Food for worms

Mera Hardcore! -Här är ett band som inte följde de normala låtbyggarkoncepten och har lite annorlunda sound, mycket pga sången (Steele+Steele). Det påminner om mycket av det man kunde hitta på Alternative Tentacles och tex. Janes Addiction, Alice Donut, Life...But how to live it?,Tilt och Alternative Rock som inte var grungigt från tidigt 90 tal -men är fortfarande Hardcore tycker jag. Texterna är politiska ang. religion, droger, Feminism, Usas politik osv. Bandetverkar ha haft svårt att behålla skivbolag och medlemmar. Det har funnits 13 olika medlemmar på de 5 utgivningar som gavs ut mellan 1988-1994 och alla 5 gavs ut på olika bolag.
All in all är detta en bra skiva som jag fortfarande lyssnar på efter alla år-vilket självklart inte gäller alla skivor från den tiden. Som ofta när det gäller Hardcore, var det Ante som tipsade mig om bandet någongång på 90 talet. Favoritlåt på skivan är Fall of Rome.

De gav ut en 7" 1988 på Axtion Packed Records DEN skulle jag vilja ha !

Originalmedlem(ej med på denna skiva) Dewey Rowell hann vara med i flera band innan Four Walls Falling men en rolig grej är att han senare var med i GWAR mellan 1987-89. GWAR kommer också från Richmond,Virginia. En annan tidig medlem var Greta Brinkman som senare spelade bas med bl.a L7, Debbie Harry Band och Moby. En rolig grej med henne är att hon är vänsterhänt och lärde sig spela bas med E-strängen nederst -vilket nog är ganska ovanligt bland basister(?) se länk: http://bassgoddessgreta.com/me,_me,_me/bass_notes.htm



Day After Records (Czech Republic)  Day 04 / 1994
Category: CD Hardcore

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gundozer - 19 januari 2022 17:38


jaha jahapp...Finns nu norsk sida uppe som säljer lite Hardkåre prylar. Det verkar vara deras logo och såklart är ägaren Norsk och heter Kåre.Finns på instagram, facebook och URL...check it out.Får se om jag beställer en tröja. Gillar klassiska Colle...

Av Gundozer - 21 augusti 2021 14:52

DISCOGSJääkla "shipping Policies" och den grejen.  Jag, och många med mig, slutade sälja där runt sommaren 2020.Det krävs ju nu att man lägger in någon automatiserad porto-generering. Ganska så avancerad och det måste antigen vara baserad på vikt e...

Av Gundozer - 17 juli 2021 18:36


Ja då blev det inte till att jag kom igång där i augusti förra året. Gjorde ju några klassiska "nu ska jag komma igång" inlägg där.Tror väl ännu mindre på det denna gång men skriver något så får vi se.Så grattis ni...två (?) som läser detta eller om ...

Av Gundozer - 17 september 2020 13:55

Vet inte varför jag har detta behovet, men känner att jag vill lägga ut "saker" på instagram. Har ju tre konto med blandat inriktning, men detta fjärde tänker jag ska handla om detaljer från skivomslag.(alla format CD + vinyl)INTE det vanliga att man...

Av Gundozer - 29 augusti 2020 21:14

(denna kategori glömdes bort lite. Senaste inlägg 2016)OK, så jag köpte lite olika grejer från olika band nu när det är Coronatider och det var diverse kampanjer både med nedsatt pris men också uppmaningar att hjälpa artister på detta sätt då de tapp...


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards