HARDKÅRE

Direktlänk till inlägg 4 oktober 2010

bok- GUTTA

Av Gundozer - 4 oktober 2010 17:56

GUTTA
-På veien med Jokke & Valentinerne

Nå har jeg lest hele denne boken om Joachim Nielsen og Jokke & Valentinerne. Det var veldig mye bilder, men også mye å lese. Jeg er jo ikke egentlig en "Super-Fan" av ham og bandet men likte dette veldig godt når det kom og har de 3 förste platene og en senere samling, men mistet litt interesse på 90 tallet da jeg jo bodde i Sverige og ikke fikk med meg hverken plater eller konserter...

Mye av boka handler jo selvsagt om tiden i begynnelsen og første årene da de spilte ute veldig aktivt og hele historien med platekontrakt og band-medlemmer, og hva tekster handler om osv osv. Det er jo ikke noen hemmeligheter i hans liv at det var mye alkohol, dårlig med penger og senere også dop. Alt dette skrives det om og det er bilder på en lei og sliten Jokke -men også glade bilder fra fest og hverdag. Det skrives jo også om de andre i bandet og kompiser osv, men akkurat DER kjenner jeg at det blir litt mindre "spennende" for min del...jeg har jo aldri engang lært meg navnet på andre enn ham og May-Irene egentlig.. he he.



I og med det er May-Irene som har tatt de fleste bilder (ja noen er tatt med hennes kamera så hun er med også) så er det jo ikke så mange Live-bilder eller offisielle bilder fra aviser og plater og den sortens bilder. -Dette savner jeg da det med vilje(vel?) er ganske så uskarpe bilder og litt rotete det hele med layouten. Savner også en større oversikt over hvor de spilte live og om sanger/plater-litt statistikk, men det var vel ikke akkurat tanken med denne boken. En grei bok, i litt uvanlig stil, men litt mye handler om folk og detaljer fra hans liv og litt mye "vanlige" bilder for sånne som meg eller andre som ikke er "Super-Fan" av ham/dem. Boken er ikke så dyr og har du en plate eller to eller er litt nyskjerrig på det hele så skal du da skaffe denne boken og enten lese hele, eller bla i den og se på bildene. Bildene er fra 1984 – 1996 så det er ingenting fra de siste 4 årene i hans liv. Jokke døde 2000.



May-Irene Aasen sier selv i bokens forord:
"Tanken min bak det å lage denne boka er ment som noe mer enn bare å sentimentalt minnes bandet vårt. Fordi jeg hele veien har fotografert, sitter jeg med mye bildemateriale som jeg mener også tilhører en større sammenheng enn bare familiealbumet: Fotografiene speiler et miljø, en tidsepoke, og et norsk rockebands virkelighet.”


GUTTA -På veien med Jokke & Valentinerne
1.Opplag 2008
Bilder av May-Irene Aasen
Ord av Mode Steinkjer, May-Irene Aasen, Andres Giæver, Guttorm Nordø.
Språk: Norsk
248 sider.
DAMM /Cappelen
ISBN 978-82-04-15309-8






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gundozer - 19 januari 2022 17:38


jaha jahapp...Finns nu norsk sida uppe som säljer lite Hardkåre prylar. Det verkar vara deras logo och såklart är ägaren Norsk och heter Kåre.Finns på instagram, facebook och URL...check it out.Får se om jag beställer en tröja. Gillar klassiska Colle...

Av Gundozer - 21 augusti 2021 14:52

DISCOGSJääkla "shipping Policies" och den grejen.  Jag, och många med mig, slutade sälja där runt sommaren 2020.Det krävs ju nu att man lägger in någon automatiserad porto-generering. Ganska så avancerad och det måste antigen vara baserad på vikt e...

Av Gundozer - 17 juli 2021 18:36


Ja då blev det inte till att jag kom igång där i augusti förra året. Gjorde ju några klassiska "nu ska jag komma igång" inlägg där.Tror väl ännu mindre på det denna gång men skriver något så får vi se.Så grattis ni...två (?) som läser detta eller om ...

Av Gundozer - 17 september 2020 13:55

Vet inte varför jag har detta behovet, men känner att jag vill lägga ut "saker" på instagram. Har ju tre konto med blandat inriktning, men detta fjärde tänker jag ska handla om detaljer från skivomslag.(alla format CD + vinyl)INTE det vanliga att man...

Av Gundozer - 29 augusti 2020 21:14

(denna kategori glömdes bort lite. Senaste inlägg 2016)OK, så jag köpte lite olika grejer från olika band nu när det är Coronatider och det var diverse kampanjer både med nedsatt pris men också uppmaningar att hjälpa artister på detta sätt då de tapp...


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards