HARDKÅRE

Direktlänk till inlägg 21 september 2010

35) Dinosaur Jr

Av Gundozer - 21 september 2010 16:53

 


 Dinosaur Jr -Dinosaur
Älskar, älskar, älskar denna skiva !

Dinosaur Jr är ju kända för gitarrväggar, galna solo, grunge, alternative rock -whatever ! - och enligt vissa inspirerade av Neil Young (som jag inte klarar av). Dom var till och med ganska så "inne" en period där med Freak Scene (skivan Bug) Själv gillar jag "You're living all over me" bäst av dom grejerna, MEN...först kom ju denna här skivan som ju inte liknar nåt, men är så fantastisk bra i sin enkelhet och naiva låtar och skivomslaget är så passande också. Hurra !  

Vilket härligt ljud -jag vet faktiskt inte om det bara är tur i brist på någon dyr studio eller utrustning, eller om de villa ha detta ljudet. Första låten Forget the swan är bäst och the Leper,,,sen kommer resten också på pallplats. Det är mest lugn sång, men några skrik här och där, klankig bas, "tunna" trummor, sköna mesiga körer och gitarren som dominerar trots inte alls mycket distortion, men lite chorus och Fuzz-pedaler används ju..och Alternative Rock är det ju -dock inte grunge. Läste någonstans att just gitarr inte ens var J.Mascis huvudintrument, utan det var trummor från början -lite konstigt då ju hans gitarrspel och sound är det han verkligen är känd för nu.Bandet hette Dinosaur från början men fick lägga till "Jr" efter nån namntvist. Skivan heter väl Dinosaur som "Selftitled" då. Fan-mail adressen skrivet på skivan anger Dinosaur, inte Dinosaur Jr. Bandet har gett ut skivor med ojämna mellanrum, och jag har sett dom live endast en gång. tror det var 1992.


Jag köpte den ju inte när den kom, nej jag blev introducerad till bandet genom någon låt inspelad på kassett från kompis 1988 och såg sedan något på Mtv / "120 minutes". Tror den första jag köpte var just "You're living all over me", men sen köpte jag denna 1989 och har varit kär sedan den dag. puss!


LSR /Homestead Records HMS015-2
1985



category: CD Alternative

 
 
becca

becca

21 september 2010 21:12

Hej har avslutat veckans blogg nu, gå in och kolla om du blev nominerad och rösta! :)

http://rebeccaleicht.bloggplatsen.se

Gundozer

21 september 2010 22:17

ok. Thanx...

 
isotoper.bloggnorge.com

isotoper.bloggnorge.com

25 september 2010 20:40

Flott band fra en artig tid :))
Gundozer, du begynner å få en farlig god blogg ;))

http://isotoper.bloggnorge.com

 
Ingen bild

Nickan

22 oktober 2010 13:12

Yes! Deras bästa alster. Jag har lp-skivan här i vinylbacken jämte mig. Den körs när det är studio-fest. Och till skillnad från cd:n så står det verkligen »Dinosaur« utan jr på omslaget.

Gundozer

22 oktober 2010 13:34

Lyxigt med LP då ja....och om du skulle ta och gallra lite i vinylsamlingen säger du till så hjälper jag dig "bli av med grejerna" ! -men härligt att höra du gillar denna för (allt för)många har fastnat för deras senare skivor -och jag får sällan någon positiv respons om jag sätter på denna skiva på "fest" .he he.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gundozer - 19 januari 2022 17:38


jaha jahapp...Finns nu norsk sida uppe som säljer lite Hardkåre prylar. Det verkar vara deras logo och såklart är ägaren Norsk och heter Kåre.Finns på instagram, facebook och URL...check it out.Får se om jag beställer en tröja. Gillar klassiska Colle...

Av Gundozer - 21 augusti 2021 14:52

DISCOGSJääkla "shipping Policies" och den grejen.  Jag, och många med mig, slutade sälja där runt sommaren 2020.Det krävs ju nu att man lägger in någon automatiserad porto-generering. Ganska så avancerad och det måste antigen vara baserad på vikt e...

Av Gundozer - 17 juli 2021 18:36


Ja då blev det inte till att jag kom igång där i augusti förra året. Gjorde ju några klassiska "nu ska jag komma igång" inlägg där.Tror väl ännu mindre på det denna gång men skriver något så får vi se.Så grattis ni...två (?) som läser detta eller om ...

Av Gundozer - 17 september 2020 13:55

Vet inte varför jag har detta behovet, men känner att jag vill lägga ut "saker" på instagram. Har ju tre konto med blandat inriktning, men detta fjärde tänker jag ska handla om detaljer från skivomslag.(alla format CD + vinyl)INTE det vanliga att man...

Av Gundozer - 29 augusti 2020 21:14

(denna kategori glömdes bort lite. Senaste inlägg 2016)OK, så jag köpte lite olika grejer från olika band nu när det är Coronatider och det var diverse kampanjer både med nedsatt pris men också uppmaningar att hjälpa artister på detta sätt då de tapp...


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards