HARDKÅRE

Direktlänk till inlägg 17 september 2010

Passande musik ?

Av Gundozer - 17 september 2010 13:27

Det finns bra musik, dålig musik, tråkig musik, smart musik -knullmusik, bilmusik, sorgmusik, hissmusik, dansmusik osv osv Dock blir jag närmast förbannat när folk anser sig ha rätten att för hela mänskligheten bestämma vad som är just en sorts musik och att den då skulle passa andra än dom själva. Ja det gäller ju både i privatlivet från kompisar eller släkt , diverse bloggar och annat, men också ute i samhället där vi påverkas genom musiken av någon ansvarig på någon "media-avdelning" som skräddarsyr mix-skivor som ska få oss att må på ett visst sätt, eller köpa något. Jag räknar med jag reagerar "felaktigt" till mycket av denna musik, men jag kan ha fel. Get it ? -I don't get it. ?


     
Några FÅ exempel:


Telefonkö - varför inte bara sluta med musik där ! Det kommer ju aldrig bli något som passar alla, om nu inte företaget/objektet verkligen är nischad och förväntade kösittare är en homogen grupp.


Begravningar - Varför ska det vara gamla salmer, eller någon jazzlåt, eller visor ? Oskrivna regler som gäller här eller ? ja det finns självklart många undantag, och möjligt är det vanligare år för år med "modern" musik också där, men snacka om att begravningar och självklart alla kyrkliga arrangement har fastnat i något annat århundrade.


Knullmusik - Eller ok, "erotisk laddat musik" kanske? Har sett på bloggar och tidningar att vissa får för sig att någon "soul-låt" ,eller "Hipp-Hopp" eller "pop-ballad" skulle vara sååå sexigt, och världens softaste knullmusik osv ? Neeeeej! Jag räknar med att jag skulle avbryta akten om någon sådan låt störde det hela. Tappa lusten vet jag inte, men byta musik helt klart.


Hissmusik - Varför inte spela bra och blandat musik där ? Behöver ju inte spela så högt, men lite pop, rock, hårdrock ,synth, Emo blandat liksom...ja ja detta gäller ju såklart i andra offentliga rum också, vet inte om jag hört så mycket hissmusik just i hissar egentligen.


Träningslokal - Ok här är det inte så ovanligt att folk gillar hårdare saker, och det beror väl på vilka som tränar där -men på SATS, F & S, 24Seven, Nautilus är det hårdaste som spelas nåt på radion typ : U2 eller Europe. Har frågat flera gånger och får likartade svar att "musiken måste passa flest möjligt". Konstigt tycker jag för det funkar inte så bra att träna till Schlagers, soft-soul och "Sommaren är kort" enligt de flesta jag har pratat med, men det finns väl en stor grupp därute som går i gång på detta!?


Dans - varför skulle jag inte kunna dansa och glädjas åt den musiken jag gillar i vanliga fall, utan det ska spelas någon, enligt mig, tråkig och
oengagerande musik som endast ett fåtal verkligen lyssnar på hemma eller ens vet vem som framför. Ja det finns undantag ,med "indie-klubbar" osv men det ÄR verkligen undantag. OCH hur ofta dansar jag på uteställen..ok då, men principen !


SR - varför !? Varför inte spela en hårdrockkslåt annat än i "hårdrocksprogram". Varför spela samma låt av Robyn 2 gånger inom 3 timmar ? Varför avbryta en sportsändning för att spela dansbandslåt? Varför ens spela musik på Sveriges Radio, kan inte folk spela skivor, Mp3 filer eller byta till någon musik-radiokanal om de vill höra musik?



ja jag kan hålla på i evigheter men har inte tid just nu -ska laga mat så nu ska jag sätta på lite "Matlagningsmusik" ! ;)

 
 
Ingen bild

Frugan

17 september 2010 14:44

Heja heja...
Just träningsmusik är speciell faktiskt. Tränar man i sal/grupp ledd av en ledare så är det ju bra att musikens tempo och takt passar. Ja, till exempel lugn musik till avslappning och rätt tempo till rörelser.

Fast ute i träningslokalen?
Eller på ett Spinningpass. Jag vet att det finns "Schlagerspinning" men varför inte "Hårdrocksspinning", "Hiphopspinning", eller liknande?

Kan de göra en "tour de france" tema så bör de väl likagärna kunna sträcka sig till en hårdrocks och metallkväll efter sju en kväll i veckan? SKulle det skrämma bort för många människor?

Undantaget är väl kanske vissa klädbutiker som faktiskt törs visa attityd. De KAN faktiskt spela både det ena och det andra som inte är mainstream eller "allmänt gillat av alla". Cred till dem

Gundozer

17 september 2010 15:36

Ja "jeans-butiker" spelar väl hårdrock osv..det passar ju där liksom, men samtidigt stänger det ju också ut folk då det inte heller i just dessa butiker finns variation egentligen.
-och självklart passar det med lugn musik till avslappning, men det behöver inte betyda "New-age musik" eller mesigaste soullåten.
Tack för svaret..du skriver ju mycket du -kanske starta egen blogg, he he.

 
cyberliv

cyberliv

17 september 2010 23:41

DET DÄR var ett inlägg i min smak!!! För är det nåt som misshandlas i radion mm så är det musik och dessutom fel musik på fel ställen så det inte synkas nånting!?!?!

Jag har skrivit mitt testamente för flera år sedan och då kommer det bara att tillåtas spelas goooood old R&R med Elvis, Jerry Lee och Brue Springsteen m fl :)
För jag är av helt samma åsikt. Jag gillar många gamla psalmer, men inte på min BEGRAVNING!!! Då ska det vara raka rör och sportkeps!!!

För det är så jag lever mitt liv... och mina kompisar (som kanske kommer) skulle bli chockade om jag inte bjöd på lite ös :)

http://cyberliv.se/blog.html

Gundozer

18 september 2010 09:01

YEAH ! he he...thanx och Rock on !
- och visst är det ofta "fel musik på fel ställen" som du säger!

 
pinkozzy

pinkozzy

18 september 2010 10:04

Då skulle du se min Ipod. Där ligger 80 Gb med allt från klassiskt, Dean Martin, Rolling stones, Rod Stewart, Pink, Led zeppelin, Ozzy Osbourne, Country, Schlager, hårdrock World music mm mm. En salig blandning som jag aldrig tröttnar på.

http://www.pinkozzy.bloggagratis.se

Gundozer

18 september 2010 10:09

Ja det är ju trevligt och bra att man själv väljer det man vill lyssna på -det var lite av min poäng med inlägget. Jag blandar själv in Bob Dylan med Death Metal osv..men ALDRIG "World Music" eller "Country" he he. Men som sagt....

 
pinkozzy

pinkozzy

18 september 2010 10:26

Du ville få bort ljudet på min blogg. Den funkar som en vanlig Ipod. i nedre änden av spelaren finns en pausknapp.

http://www.pinkozzy.bloggagratis.se

Gundozer

18 september 2010 13:08

jo det fattar jag -men den startar om varje gång man väljer nytt inlägg elelr kollar prestentation osv, vilket gjorde att jag kanske läste bara 3 istället för flera (denna gång)
-men nog om det nu.

 
Roland Casselbrant

Roland Casselbrant

18 september 2010 14:01

När det gäller "begravningsmusik" och musik i kyrkan överhuvudtaget så är det en ganska speciell fråga.
Det är nämligen så att man i kyrkan anser att man skall använda sina egna kyrkomusiker, inte spela upp en massa färdiginspelad musik. Det skall spelas och tolkas av den på kyrkan arbetande musikern. Detta kanske begränsar önskemål om att höra Scorpions "Send me an angel" när det inte är Klaus Meines ystra stämma som kommer att höras.

http://www.casselbrant.com

Gundozer

18 september 2010 14:58

Det visste jag inte faktiskt, men är det verkligen så? Har varit i..hmm..4 begravningar och det har varit vissångare i en och någon Astrid Lindgren låt från skiva i en annan.

 
Dude

Dude

21 september 2010 16:55

När jag sov på ett hotell utanför Stockholm spelades Green Day's album 21st century breakdown i hissen... kan säga att jag åkte upp och ner 'några' gånger extra.
Ett mycket klokt inlägg, btw.

http://www.WelcomeToParadise.bloggplatsen.se

Gundozer

21 september 2010 19:04

Ja just det Green Day säger du...såg du mitt inlägg om deras Dookie-skiva ? Kul att du tyckte om DETTA inlägg ! Kollade din blogg, den var lite oöversiktlig, du borde kanske skriva i olika kategorier så inte allt hamnar i Allmänt ?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gundozer - 19 januari 2022 17:38


jaha jahapp...Finns nu norsk sida uppe som säljer lite Hardkåre prylar. Det verkar vara deras logo och såklart är ägaren Norsk och heter Kåre.Finns på instagram, facebook och URL...check it out.Får se om jag beställer en tröja. Gillar klassiska Colle...

Av Gundozer - 21 augusti 2021 14:52

DISCOGSJääkla "shipping Policies" och den grejen.  Jag, och många med mig, slutade sälja där runt sommaren 2020.Det krävs ju nu att man lägger in någon automatiserad porto-generering. Ganska så avancerad och det måste antigen vara baserad på vikt e...

Av Gundozer - 17 juli 2021 18:36


Ja då blev det inte till att jag kom igång där i augusti förra året. Gjorde ju några klassiska "nu ska jag komma igång" inlägg där.Tror väl ännu mindre på det denna gång men skriver något så får vi se.Så grattis ni...två (?) som läser detta eller om ...

Av Gundozer - 17 september 2020 13:55

Vet inte varför jag har detta behovet, men känner att jag vill lägga ut "saker" på instagram. Har ju tre konto med blandat inriktning, men detta fjärde tänker jag ska handla om detaljer från skivomslag.(alla format CD + vinyl)INTE det vanliga att man...

Av Gundozer - 29 augusti 2020 21:14

(denna kategori glömdes bort lite. Senaste inlägg 2016)OK, så jag köpte lite olika grejer från olika band nu när det är Coronatider och det var diverse kampanjer både med nedsatt pris men också uppmaningar att hjälpa artister på detta sätt då de tapp...


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards