HARDKÅRE

Direktlänk till inlägg 19 mars 2016

Friends Fest #2 STHLM Straight Edge. Totem Skin + Svalbard

Av Gundozer - 19 mars 2016 21:52


Så där -en konsert till avklarad. Mycket ovanligt upplägg med tidiga tider och alkoholfritt (Straight Edge) Första bandet var i gång ca 18.20 Friends Fest #2 arrangerad av Stockholm Straight Edge på Hornstull och det var 5 band på programmet, jag ville bara se de två första kunde jag lyxa till det och lämna på detta viset redan klockan 20...Ja jag hade iofs gärna velat se sista bandet Magrudergrind från Usa men det var två band däremellan som jag faktiskt inte tycker är bra. Gäller då Grieved och Primitive Man. Så som gammal och luttrad gubbe nöjer jag mig med de två bästa banden och fick också med mig två skivor och en t-shirt hem. Allt för endast 456 kronor ! (Biljett 106 kr, 2 x LP 250 kr T-shirt 100 kr) Då kan man snacka om valuta för pengarna och tänk tex när jag ska gå och se gubbrockarna Magnum snart -då kostar bara biljetten 350 kronor !
 

Recension av konserten då. ja jo...skitbra! Var inte så mycket folk där. Kan ha varit 70-80 pers om jag gissar. Kom också lite folk när jag gick, tror faktiskt att många just gillar de två sista bandet och jag hörde två olika personer diskutera att de såg fram emot Primitive Man och inte kände till Svalbard. hmm.. Ingen mat serverades men jag köpte kaffe med soyamjölk.

Totem Skin är nog bättre på skiva och spotify för min del då musiken är mäktig och "mystisk" med black metal blandad hardcore/crust -men var inte alls dåliga, kanske var sångljudet lite dåligt. Bra energi och allt sånt. Lite konstigt att ha en (av två) sångare som man inte ser då han står framåtlutad nedanför scenen i princip hela konserten. Jag gillar mest deras tunga och lugna uppbyggande, inte så mycket när de kör på i 100. Dock är väl detta lite av deras "grej" att blanda crust/hardcore och metal ...typ.

Svalbard var bandet jag gick på konserten för att se och jag blev inte besviken...jag fick lite tårar i ögonen mittvägs ungefär och de blandade bra med ös, lugnt, skrikigt och gung. Bra hardcore /Post-hardcore, Screamo. Kul att de också hade två sångare men lite tydligare uppdelning om man ska jämföra med föregående band. -och ja, den ena sångaren/gitarristen är tjej. Hon stod för till stora delar för solo/dist-ljud/utfyllnadsljud och andra gitarristen stod för mera riff/komp. Bassiten var en kung i mitten och hade iofs lite problem med strömmen till sina grejer en låt men det löste sig. Skön trummmis som gjorde allt rätt..he he, nej jag vet inte men det märktes att de var samspelta och det är bra "dynamik" i låtarna som proffsen säger. Inte mycket mellanprat vilket jag tycker är lite synd, men några ord här och där blev det. "Our first time in Sweden" , "This song goes out to the crew of Stockholm Straight Edge" osv. Jag pratade med tre i bandet (inte trummisen) och tackade för konserten använde också andra vänliga fraser jag lärt mig på utrikiska.

Setlist Svalbard Stockholm  (confirmed with Liam from the band)
Perspective, The Damage Done, Unnatural Light,  The Vanishing Point , Ripped Apart, Disparity, Grayscale


Fotografiska mästervek och bildbevis:
(Jag fixade till några till svart/vitt då det blev väldigt mycket rött ljus annars)
                   


        

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gundozer - 19 januari 2022 17:38


jaha jahapp...Finns nu norsk sida uppe som säljer lite Hardkåre prylar. Det verkar vara deras logo och såklart är ägaren Norsk och heter Kåre.Finns på instagram, facebook och URL...check it out.Får se om jag beställer en tröja. Gillar klassiska Colle...

Av Gundozer - 21 augusti 2021 14:52

DISCOGSJääkla "shipping Policies" och den grejen.  Jag, och många med mig, slutade sälja där runt sommaren 2020.Det krävs ju nu att man lägger in någon automatiserad porto-generering. Ganska så avancerad och det måste antigen vara baserad på vikt e...

Av Gundozer - 17 juli 2021 18:36


Ja då blev det inte till att jag kom igång där i augusti förra året. Gjorde ju några klassiska "nu ska jag komma igång" inlägg där.Tror väl ännu mindre på det denna gång men skriver något så får vi se.Så grattis ni...två (?) som läser detta eller om ...

Av Gundozer - 17 september 2020 13:55

Vet inte varför jag har detta behovet, men känner att jag vill lägga ut "saker" på instagram. Har ju tre konto med blandat inriktning, men detta fjärde tänker jag ska handla om detaljer från skivomslag.(alla format CD + vinyl)INTE det vanliga att man...

Av Gundozer - 29 augusti 2020 21:14

(denna kategori glömdes bort lite. Senaste inlägg 2016)OK, så jag köpte lite olika grejer från olika band nu när det är Coronatider och det var diverse kampanjer både med nedsatt pris men också uppmaningar att hjälpa artister på detta sätt då de tapp...


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards