Direktlänk till inlägg 14 oktober 2014
OJ vad det finns listor man kan göra- och på facebook sprids som alltid grejer man ska skriva sina favoriter av allt möjligt och sedan tagga några som ska göra samma. Jag fick i dagarna 3 likadana inbjudningar att skriva 10 viktigaste skivorna (ej inbördes ordning), behöver inte vara de man tycker är bäst i dag alltså - och det är ju svårt för alla med så få att välja på. Jag har tackat nej till alla dessa grejer, då jag tycker liksom hela min blogg redan handlar om skivor och musik jag gillar osv, men började fundera och det tog ju aldrig slut, så jag får lika gärna skriva ner dessa + 60 som jag har kommit på så långt. Onödigt att säga, men det är då såklart ingen inbördes ordning och jag kunde skrivit ca 150 till om jag tex tog med flera av Judas Priest, Sonic Youth, Pixies, Bad Religion, Sham 69 osv då det sällan är just en skiva man upptäcker utan oftast någon låt, och sedan kolla upp resten av artisten/bandet. Finns också några samlingsskivor med här såklart då de faktiskt var de jag lyssnade på först/mest och tex Burning ambitions- A history of punk är ENORMT viktig skiva med många bra upptäckter. So here it goes. Hoppas det ger något, för någon. Kommentera gärna, men som vanligt är det nog mest inspirerande för den som skriver listan, och jag lyssnar redan på en skiva här som jag inte tagit fram på några månader.
Alternative, Punk, Hardcore, Emo, Screamo:
Nirvana -Bleach
Pixies -Dolittle
Dead Kennedys -Plastic surgery disaters
The Exploited -Troops of tomorrow
Sex Pistols -Never mind the bollocks
Jokke & Valentinerne - Alt kan repareres
Sham 69 -Tell us the truth
Superchunk -On the mouth
Sonic Youth- Goo
Mudhoney -Superfuzz and Bigmuff
Nomeansno - Small parts isolated and destroyed
Brick -Suomi
Bad Religion - Tested
Farside -Rigged
Unwound - Repetition
Various -Burning Ambitions -A History of punk
Alice Donut -Bucketfulls of sickness and horror in an otherwise meaningless life
At The Drive-In -Relationsship of command
Turbonegro -Apocalypse dudes
Janes Addiction -Nothing's shocking
Piebald -We are the only friends we have
Fugazi- Repeater
One Eyed God Prophecy -One eyed god prophecy
Rancid -Indestructible
The Lemonheads - Lovey
The Saddest Landscape - You will not survive
The Promise Ring -Very Emergency
Liliedugg - Liliedugg
Sparta - Wiretap scars
Karate -The bed is in the ocean
The Get Up Kids - Four minute warning
Diverse Rock/Pop/Indie:
Elton John -Here and there
Joan Baez -Joan Baez I Milano 1970
Dum Dum Boys -Splitter pine
The Cure -The head on the door
The Smiths -Rank
The Fall -Shift-Work
Marillion -Misplaced childhood
Leonard Cohen - Songs of love and hate
Bob Dylan - Another side of Bob Dylan
Ole I'Dole - Blond og billig
Suzanne Vega - Solitude standing
Elvis Presley - Elvis forever
A-ha - Hunting high and low
Pink Floyd -The final cut
Hårdrock /Metal:
Deep Purple -24 Carat Purple
Thin Lizzy - Lizzy Killers
Pantera -Vulgar display of power
Metallica -Kill em All
Metallica -Ride the lightning
Tank -Filth hounds of hades
Nazareth - Razamanaz
In Flames -Colony
Judas Priest -Killing Machine
Judas Priest -Screaming for vengance
Accept- Breaker
Killwhitneydead - Inhaling the breath of a bullet
Ozzy Osbourne -Bark at the moon
Twisted Sister - Under the blade
Bolt Thrower -...for victory
Slayer -Seasons in the abyss
Kix - Kix
Ac/Dc -Let there be rock
Ac/Dc - Back in black
Trust -Savage
Vreid - I krig
DISCOGSJääkla "shipping Policies" och den grejen. Jag, och många med mig, slutade sälja där runt sommaren 2020.Det krävs ju nu att man lägger in någon automatiserad porto-generering. Ganska så avancerad och det måste antigen vara baserad på vikt e...
Vet inte varför jag har detta behovet, men känner att jag vill lägga ut "saker" på instagram. Har ju tre konto med blandat inriktning, men detta fjärde tänker jag ska handla om detaljer från skivomslag.(alla format CD + vinyl)INTE det vanliga att man...