HARDKÅRE

Direktlänk till inlägg 16 november 2013

Pixies Stockholm 15. nov. 2013. Besvikelse

Av Gundozer - 16 november 2013 11:54

Pixies för tusan kanske DET viktigaste bandet i mitt liv- historiskt. Tillsammans med 5-6 andra band. Inget band har så mycket nostalgi-ladning för mig tror jag. Lyssnade jättemycket på Pixies 1989 när jag tog det stora beslutet att flytta från Norge till Sverige. Pixies, Mudhoney, Sonic Youth, Janes Addiction....wow. Pixies var också på orange scene på Roskilde då jag och en kompis nyss hade anlänt Malmö och tog oss över till Roskilde festivalen -utan billjetter, och hörde Pixies sätta igång när vi var på väg in, men fick  sett de live. Magiskt.. Köpte skivorna och lyssnade på musiken hela 90 talet.osv osv...

Så var det dags för konsert i Stockholm 2013 och jag hade köpt biljett för 370 kronor sedan flera månader. Visste ju att Kim Deal inte var med, visste ju att både jag och bandet har blivit 20-25 år äldre -så det var blandade känslor och förväntningar. Kul att se folket som kom. Många var klädda som på 90 talet. Grunge och alternative look- och annars var det både yngre och äldre blandat klädsel, inte såå mycket rock T-shirts och de jag såg var med Pixies, The Cramps, Hellacopters, Ride....jag ställde upp i Fugazi tröja. Förbandet var kanske det sämsta sämsta jag kan tänka mig...vis-pop, engelsk/irländsk stuk..fattar inget!
..OCH så såldes ingen whisky. Bara sprit, öl, cider, vin, jägermeister, bourbon och Jack Daniels.
ja ja..Så drog de igång med Gouge Away och det lät ganska bra och jag fick tårar iögonen (wow detta kommer bli en höjdare) Så kom en mycket usel variant av en The Fall låt -ett band och låt jag också lyssna de på när det begav sig. Sen var det inte så bra längre -de körde trevliga låtar visst, blandat äldre, från doolittle och nyare...men nej. Det kändes mer och mer som ett coverband -dåligt (mjuk) ljud...inte rätt sätt spela låtar, ja jo jag vet "kreativitet" osv "Live" men inte ändra så snälla. Jag bytte plats för att kolla ljudet från totalt tre ställen, men det funkade inte. Kanske var bättre längst fram eller riktigt i smeten, men där var jag aldrig. Men nej, det var säkert bra på sitt sätt, men jag går från konserter om det inte ger mig något positivt. Jag "samlar" inte på konserter eller behöver se hele för att kunna recensera...jag gick hem efter 13 låtar. Setlisten finns på länk här. 35 Låtar ! (Det hade räckte med 10 om de var bra) http://www.setlist.fm/setlist/pixies/2013/munchenbryggeriet-stockholm-sweden-6bc482da.html

 
 
Ingen bild

snappe/swiffle/quadral/mfl/mfl

18 november 2013 15:21

Jag tyckte konserten var "ok", men kunde klarat mig utan de första 45 minuterna. Främst för att sångljudet sög, för mkt reverb tror jag, som gjorde att det till stora delar lät som instrumentalmusik. (när Black körde akustiskt sen så blev det mkt mer luft i ljudmixen sången kom fram).

Men för mig som bara lyssnat ”ganska” mkt gjorde det att de låtar som jag kan rätt bra (andra halvan av konserten) funkade bra, eftersom jag kunde spela upp sången i huvudet. Men så fort det blev de mer halvkända låtarna blev mest ljudmatta.

Jag ger dem 3 flintskallar av 5.

Gundozer

18 november 2013 22:15

ja ..he he den var kanske ok, om jag stannat kvar 1 timme till. -men jag kände verkligen att jag ville gå baserad på det jag såg och hörde och gjorde just så. Låtlistan i sig från början til lslut är/var ju ganska ok (förutom The Fall covern) Head On hade passat bättre om de nu skulle spela covers.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gundozer - 19 januari 2022 17:38


jaha jahapp...Finns nu norsk sida uppe som säljer lite Hardkåre prylar. Det verkar vara deras logo och såklart är ägaren Norsk och heter Kåre.Finns på instagram, facebook och URL...check it out.Får se om jag beställer en tröja. Gillar klassiska Colle...

Av Gundozer - 21 augusti 2021 14:52

DISCOGSJääkla "shipping Policies" och den grejen.  Jag, och många med mig, slutade sälja där runt sommaren 2020.Det krävs ju nu att man lägger in någon automatiserad porto-generering. Ganska så avancerad och det måste antigen vara baserad på vikt e...

Av Gundozer - 17 juli 2021 18:36


Ja då blev det inte till att jag kom igång där i augusti förra året. Gjorde ju några klassiska "nu ska jag komma igång" inlägg där.Tror väl ännu mindre på det denna gång men skriver något så får vi se.Så grattis ni...två (?) som läser detta eller om ...

Av Gundozer - 17 september 2020 13:55

Vet inte varför jag har detta behovet, men känner att jag vill lägga ut "saker" på instagram. Har ju tre konto med blandat inriktning, men detta fjärde tänker jag ska handla om detaljer från skivomslag.(alla format CD + vinyl)INTE det vanliga att man...

Av Gundozer - 29 augusti 2020 21:14

(denna kategori glömdes bort lite. Senaste inlägg 2016)OK, så jag köpte lite olika grejer från olika band nu när det är Coronatider och det var diverse kampanjer både med nedsatt pris men också uppmaningar att hjälpa artister på detta sätt då de tapp...


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards