HARDKÅRE

Direktlänk till inlägg 5 april 2013

208) Mott The Hoople

Av Gundozer - 5 april 2013 09:11

Klassiker från förr som jag helt ärligt inte hade en aning om fanns, själv om jag nu känner igen några låtar från denna skiva. Musiken påminner i mitt tycke om Queen, David Bowie, Pink Floyd, Grease, Rocky Horror Show, Slade, Alice Cooper och Elton John....verkar vara minst två olika sångare och flera som körar. Lead singer är Ian Hunter själv och det svajar på gränsen till falskt, men på ett "bra sätt". Detta är classic rock-så att säga snäll hård-rock eller busig vanlig rock, lite glamrock. Svårt att placera. Bäst är låtarna Marionette och Crash Street Kidds . Ja, egentligen hela första sidan är högklassig. Jag har upptäckt att detta är en sånn skiva som jag gärna hör hela av och vänder sidor både två och tre gånger då den "sitter ihop" så jäkla bra. Sämst är väl bandnamnet..och kanske låten Pearl n' Roy ( England) som är en dansbandslåt med lite rock-stuk. Denna vinylskiva köpte jag i år på Erikshjälpen för 20 kr i mycket bra skick och det visar sig vara en UK tidig (första/andra?) utgåva med fin inlay med texter. På många av låtarna finns roliga credits tex på låten Born Late 58 där bassisten Overend Watts sjunger Lead, spelar Rickenbacker 12 string guitar, rythm guitar OCH Manfred Mann's bass guitar. Annars är det diverse piano, synth, sax, choir, slide guitar, handclaps, echo vamper, tubular bells, chat sequence m.m Krediterad på låtarna. ..och JA skivan kan spelas i Mono om ni vill enligt info på skiv-inner och omslag. Bandet är annars mest kända för låten All the Young dudes skriven av David Bowie. DEN låten gillar jag inte tack så mycket, men det är en annan skiva och historia. Vill också lägga till en ursäkt till alla som redan hört detta och tar skivan och bandet för givet, och att jag då missat detta- men jag är glad det gjorts musik i så många år nu så jag aldrig kommer hinna med allt, men samtidigt alltid har något nytt att upptäcka !



Mott The Hoople- The Hoople
Category : Vinyl Lp Rock
CBS 69062 1974


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gundozer - 19 januari 2022 17:38


jaha jahapp...Finns nu norsk sida uppe som säljer lite Hardkåre prylar. Det verkar vara deras logo och såklart är ägaren Norsk och heter Kåre.Finns på instagram, facebook och URL...check it out.Får se om jag beställer en tröja. Gillar klassiska Colle...

Av Gundozer - 21 augusti 2021 14:52

DISCOGSJääkla "shipping Policies" och den grejen.  Jag, och många med mig, slutade sälja där runt sommaren 2020.Det krävs ju nu att man lägger in någon automatiserad porto-generering. Ganska så avancerad och det måste antigen vara baserad på vikt e...

Av Gundozer - 17 juli 2021 18:36


Ja då blev det inte till att jag kom igång där i augusti förra året. Gjorde ju några klassiska "nu ska jag komma igång" inlägg där.Tror väl ännu mindre på det denna gång men skriver något så får vi se.Så grattis ni...två (?) som läser detta eller om ...

Av Gundozer - 17 september 2020 13:55

Vet inte varför jag har detta behovet, men känner att jag vill lägga ut "saker" på instagram. Har ju tre konto med blandat inriktning, men detta fjärde tänker jag ska handla om detaljer från skivomslag.(alla format CD + vinyl)INTE det vanliga att man...

Av Gundozer - 29 augusti 2020 21:14

(denna kategori glömdes bort lite. Senaste inlägg 2016)OK, så jag köpte lite olika grejer från olika band nu när det är Coronatider och det var diverse kampanjer både med nedsatt pris men också uppmaningar att hjälpa artister på detta sätt då de tapp...


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards