HARDKÅRE

Alla inlägg under januari 2012

Av Gundozer - 9 januari 2012 15:28

 
Bikini Kill- I Like Fucking

Måste snabbt få in en bra skiva efter den tråkiga förra..he he. Här har vi en klassiker från det härliga 90 talet. Tuffa politiska Riot Grrrl brudar i Bikini Kill på fina skivbolaget Kill Rockstars.
Inte jättehårt, inte så avancerad men skitbra sound och intensitet. Mycket bra röst på vokalisten Kathleen Hanna (som senare bildade bandet Le Tigre) Deras mest kända låt är väl annars Rebel Girl, men klart en titel som I like Fucking också fått uppmärksamhet. Dock handlar den inte så mycket om just fucking mera om känslor och "rättigheter" om jag tolkar det rätt. Annan intressant extrainfo är att bandet var från Olympia, Washington som var en samlingsplats för alternativa band innan och samtidigt som Seattle var hett. Bla. fanns Kurt Cobain(Nirvana), Unwound, Sleater-Kinney, Courtney Love, Beat Happening, Mens Recovery Project och flera här på tidigt 90 tal. Steve Fisk var(är) också därifrån -en känd ljudtekniker/producent vars namn man ju har sett på diverse skivor(eller hur?).


A-I like fucking
B-I hate danger
 

Kill Rockstars KRS 253 /1995
Category: 7" Punk

Av Gundozer - 9 januari 2012 15:27


Svenssons Slavar -Glass

Får jag vara negativ och dissa en svensk punkskiva? Ja OK,  jag är ju norsk så då gör jag det.
Detta är en singel jag haft sedan ungefär 1991 då jag köpte den på skivesset i Malmö. Har lyssnat på den någon gång då och då med några års mellanrum för att se om jag upptäcker något finurligt eller spännande men gör tyvärr aldrig det. Det är ju punk men nej -det är inte bra. Mesigt crazystuk med lite konstiga break, glada tillrop, internhumor och lite för snällt sound framfördes av vanliga killar i 17 års åldern (?) ja passande namn då med referens till medel-Svensson här. Det ska i ärlighetens namn erkännas att det finns bra tendenser i låten Glass som ju är rätt rak standard-punk men dåliga sången sabbar ju allt här. Det kallades väl happy-punk eller happy-hardcore, och visar väl på att det med punk och hardcore ofta inte är så lätt att skämta om -eller lätt är det säkert, men resultatet blir ju inte så roligt för lyssnaren. Läste på nätet att Lars Winnerbäck tyckte om detta band från Linköping och hittade också info om att bandet var viktiga i Linköpings-scenen osv..men hey, jag har nog missat de flesta svenska banden härifrån. Jag och svensk-punk har ingen större relation egentligen, om vi inte pratar hårdare grejer eller rent av riktiga klassiker som Ebba grön.

Skivan har väl inget värde annat än för vänner av bandet eller de som behöver komplettera sin samling svenska singlar just för samlandets skull...såg den gick på Tradera för 12 kr i november.


Vanliga killar vet jag inte heller om det är/var då jag inte vet ett dugg om bandet. Vet någon av er experter eller anhöriga där ute mer om bandet får ni för all del slakta det jag skrev och delge lite info i kommentarsfältet här. Och ja, jag erkänner jag skriver detta lite provokativt för att se om det blir någon reaktion då det sällan är någon som kommenterar här på bloggen. tack så mycket.
(Kom med bud. Jag kan tänkas släppa den för rätt summa)

Category: 7" "punk"
ARDA Records TAR-005 /1989


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards