HARDKÅRE

Direktlänk till inlägg 15 september 2011

128) Scorpions

Av Gundozer - 15 september 2011 15:04


Scorpions -Lovedrive

Vilken knallskiva ! De tre första låtarna är superbra. Ja jag skojar inte -till och med balladen Always somewhere är toppen.
Scorpions räknades ju på denna tiden och några år framåt till de yppersta inom hårdrocken tillsammans med alla stora band som Judas Priest, Van Halen och Motorhead. Detta ändrades dock ju längre ut i 80 talet vi kom då de mer och mer hamnade i ballad-träsket och tråkiga snällpops-hårdrock stilen. De kunde för min del ha lagt av där efter Love at first Sting som ju var den sista riktiga hårdrocksskivan från dem. Den bästa var nog just  Lovedrive som kom redan 1979, men bandet gav ju ut sin första skiva 1972 så detta var deras sjätte skiva.
De flesta låtarna är bra men OK : - lite lång intrumental Coast to coast och Holiday är väl egentligen bara bra i mittpartiet när den drar på lite och visst är det "tokigt" med rytmen och stilen på Is there anybody there? Men detta är Scorpions som jag vill minnas bandet och detta är skivan jag lyssnar oftast på. Mycket bra ljud och gitarrsolo osv och sången är ju helt rätt här och helheten påminner på något skönt tyskt sätt om Accept från samma tid själv om ju Scorpions har sin helt egna sound. Michael Schenker spelar på vissa låtar + backing vocals. Detta är också första Scorpionsskivan utan Uli Jon Roth som anses ha skapat deras sound, vilket inte direkt gör att han saknas..he he, för denna skiva har ju deras bästa sound som sagt. Och tänk ett skivomslag med naket kvinnobröst på baksidan också-toppen! De fick faktiskt byta till ett tråkigare omslag med en scorpion på senare utgåvor. Denna skiva hade jag på 80 talet men den försvann(?) har nu åter skaffat den. Omslaget är i ganska dåligt skick, så jag ska nog köpa en till och det tycker jag DU borde göra också !


  

A:
Loving you sunday morning
Another piece of meat
Always somewhere
Coast to coast
B:
Can't get enough
Is there anybody there?
Lovedrive
Holiday


(Inspelad 1978)
Breeze Harvest/ EMI 1979
Category: LP Hardrock

 
 
Ingen bild

Rinapia

15 september 2011 16:37

Det coveret der husker jeg godt. Tøft. Du må nok ha hatt denne plata ja, hvis ikke hadde nok ikke jeg heller husket bildet. :)

Gundozer

15 september 2011 17:42

ja akkurat !

De som har gjort coveret var "store" se lenke. mange kjente plater der...Kanksje skal skrive mer om dem senere og tror jeg nevnte det i et tidligere innlegg også..
http://en.wikipedia.org/wiki/Hipgnosis

 
Roland Casselbrant

Roland Casselbrant

16 september 2011 00:38

Den här plattan tillhör verkligen klassikerna i mitt eget liv. Håller till fullo med om att det är en av de absolut bästa Scorpionsplattorna...

http://www.casselbrant.com

 
Ingen bild

Micke, Gävle

13 oktober 2011 14:53

Kanonplatta! Jag gillar Is there anybody there också, en skön låt.

Gundozer

13 oktober 2011 15:40

ja den är ju inte bäst -men passar ju in i helheten som sådan. thanx för comment !

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gundozer - 19 januari 2022 17:38


jaha jahapp...Finns nu norsk sida uppe som säljer lite Hardkåre prylar. Det verkar vara deras logo och såklart är ägaren Norsk och heter Kåre.Finns på instagram, facebook och URL...check it out.Får se om jag beställer en tröja. Gillar klassiska Colle...

Av Gundozer - 21 augusti 2021 14:52

DISCOGSJääkla "shipping Policies" och den grejen.  Jag, och många med mig, slutade sälja där runt sommaren 2020.Det krävs ju nu att man lägger in någon automatiserad porto-generering. Ganska så avancerad och det måste antigen vara baserad på vikt e...

Av Gundozer - 17 juli 2021 18:36


Ja då blev det inte till att jag kom igång där i augusti förra året. Gjorde ju några klassiska "nu ska jag komma igång" inlägg där.Tror väl ännu mindre på det denna gång men skriver något så får vi se.Så grattis ni...två (?) som läser detta eller om ...

Av Gundozer - 17 september 2020 13:55

Vet inte varför jag har detta behovet, men känner att jag vill lägga ut "saker" på instagram. Har ju tre konto med blandat inriktning, men detta fjärde tänker jag ska handla om detaljer från skivomslag.(alla format CD + vinyl)INTE det vanliga att man...

Av Gundozer - 29 augusti 2020 21:14

(denna kategori glömdes bort lite. Senaste inlägg 2016)OK, så jag köpte lite olika grejer från olika band nu när det är Coronatider och det var diverse kampanjer både med nedsatt pris men också uppmaningar att hjälpa artister på detta sätt då de tapp...


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Skapa flashcards