HARDKÅRE

Direktlänk till inlägg 25 september 2010

38) Silent Scythe

Av Gundozer - 25 september 2010 13:57

 

Silent Scythe - Suffer in Silence

Hade en härlig träning i dag (crosstrainer och löparband) och lyssnade på en skiva som jag skaffade för ca ett år sedan, men som förtjänar flera lyssningar...Det är svenska bandet Silent Scythe som spelar en mäktig Thrash Metal eller Death Metal (?)-men grejen är att de blandar lite stilar. Så om jag säger att det låter som et hårdare Judas Priest från Painkiller perioden eller med Ripper Owens, blandat med svenska Göteborgssoundet, typ In Flames och med bra melodier och gitarrsolo som klassisk svensk och tysk metal, lite Power-Metal på den delen. Ljudet är lite åt modern-Metal/Hardcore hållet. Till detta bra sång på så sätt att det är både körer och olika sångröster, dock inte så hård growl -det är blandat "skönsång" och "snäll Growl". Ok..fattar du nu ?..he he. Tyvärr är det bara åtta låtar, varav en är ett intro, och sista är nåt akustiskt live-trams. Så det är bara sex låtar att lyssna på för min del. Fyra av de är riktigt bra och de två andra helt ok.
Skivomslaget är fint det, lite brunt/svart och deppigt -och med alla texter. Skivan finns på Ginza för otroliga 10 kr så det är ju ganska lugnt att köpa, nu när du vet att det är bra.



Bäst är "Longing for sorrow", "Old world disorder", "My only family" och "To each his own". Just titellåten "Suffer in silence"tycker jag är lite onödigt meckig, och för lite catchy grejer, men fortfarande bra. Låten "Backstabber" är väl den som lämnar mig oberörd, men har ett bra parti i
mitten ..."Eye for an Eye.." + solo".
Jag frångår mina principer och lägger in en YouTube-länk -så ni får lyssna själva. http://www.youtube.com/watch?v=dZUKnzgDIEo



Silent Scythe gav ut två skivor. Deras första som kom 2003 och denna som kom 2004 -men grejen är att det är samma skiva med olika inspelningar, bolag, omslag och eventuellt annan sångare- lite osäker är jag här. De upplöstes 2005, men hittade en intervju där de redan 2004 hade flera nya sånger på gång inför nästa skiva -men den kom alltså aldrig.


"You cannot kill what's already dead- !
....When judgement come: To Each His own"



New Aeon Media/Karmageddon  NAM008 -2004


Category : CD Hardrock

 
 
isotoper.bloggnorge.com

isotoper.bloggnorge.com

25 september 2010 19:06

Helt grei dette, men popfaktoren er stor. Litt sånn mild In Flames...

http://isotoper.bloggnorge.com

Gundozer

25 september 2010 20:19

Jo men....det er jo ikke om å være hardest og spille fortest HVER gang -så her mener jeg de har fått til en mix av det hele som passer meg perfekt. Og dette er jo 10 ganger for hardt for visse, og for snillt for deg -he he.

 
isotoper.bloggnorge.com

isotoper.bloggnorge.com

25 september 2010 20:33

Det er første gangs lytt hvor jeg skrev ned det jeg hørte, men uansett har jeg jo ikke hørt hele platen.
Coveret viste noe annet enn jeg trodde, men smaken er som baken.......

http://isotoper.bloggnorge.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gundozer - 19 januari 2022 17:38


jaha jahapp...Finns nu norsk sida uppe som säljer lite Hardkåre prylar. Det verkar vara deras logo och såklart är ägaren Norsk och heter Kåre.Finns på instagram, facebook och URL...check it out.Får se om jag beställer en tröja. Gillar klassiska Colle...

Av Gundozer - 21 augusti 2021 14:52

DISCOGSJääkla "shipping Policies" och den grejen.  Jag, och många med mig, slutade sälja där runt sommaren 2020.Det krävs ju nu att man lägger in någon automatiserad porto-generering. Ganska så avancerad och det måste antigen vara baserad på vikt e...

Av Gundozer - 17 juli 2021 18:36


Ja då blev det inte till att jag kom igång där i augusti förra året. Gjorde ju några klassiska "nu ska jag komma igång" inlägg där.Tror väl ännu mindre på det denna gång men skriver något så får vi se.Så grattis ni...två (?) som läser detta eller om ...

Av Gundozer - 17 september 2020 13:55

Vet inte varför jag har detta behovet, men känner att jag vill lägga ut "saker" på instagram. Har ju tre konto med blandat inriktning, men detta fjärde tänker jag ska handla om detaljer från skivomslag.(alla format CD + vinyl)INTE det vanliga att man...

Av Gundozer - 29 augusti 2020 21:14

(denna kategori glömdes bort lite. Senaste inlägg 2016)OK, så jag köpte lite olika grejer från olika band nu när det är Coronatider och det var diverse kampanjer både med nedsatt pris men också uppmaningar att hjälpa artister på detta sätt då de tapp...


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Skapa flashcards